Hvad er copywriting egentlig? (og hvordan ikke-reklamefolk kan bruge det)
”Hvad betyder det der copywriting egentlig?”
Den sætning ligger nummer 1 på listen af spørgsmål, folk stiller mig, når jeg hjælper dem med at forbedre deres tekster.
Nummer 2 på listen er:
”Er copywriting ikke bare noget med at kopiere og sådan?”
Jeg kan godt forstå forvirringen og panderynkerne, for jeg har haft dem selv. Jeg plejede at synes, copywriting lød unødvendigt buzzword-agtigt. I retning af the dark side.
”Hvorfor bruger vi overhovedet ordet copywriting? Handler det ikke bare om at skrive gode tekster?”
Så blev jeg redaktør på en kommunikationsblog, underviste i copywriting og blev selvstændig tekstforfatter. Jeg begyndte at læse alle de bøger om copywriting, jeg kunne komme i nærheden af. Jeg opdagede, at de bedste bøger er skrevet af gamle reklamelegender, der kunne få læseren til at råbe ”Honey, hent min pung, jeg SKAL have den her lavendelsæbe!” i løbet af de første tre linjer i avisannoncen.
Nu ved jeg, at nej, copywriting handler ikke bare om at ’skrive godt’.
Copywriting handler om at skrive, så du overbeviser din modtager om at foretage en specifik handling.
I dette blogindlæg finder du nærmere ud af:
- hvad copywriting er
- hvem der kan bruge det
- hvornår copywriting er relevant
- hvorfor det er vigtigt.
For selvom reklametyperne kaldte dibs på copywriting først, så kan vi andre sagtens benytte os af fordelene som fx mere engagerede læsere, flere åbninger af vores nyhedsbrev og større salg.
Lad mig først uddybe definitionen:
Hvad er copywriting?
Ordet ’copy’ skal ikke forveksles med ’kopi’ og ophavsret og den slags. ’Copy’ er bare et ord for ’tekst’. Sagt mere præcist:
Copy er et stykke tekst, der skal drive et resultat – som fx at få læseren til at åbne, dele, svare, klikke, købe, like.
Du bruger copywriting, når du fx skriver:
- et blogindlæg
- en salgsmail
- et nyhedsbrev
- et stillingsopslag.
Hvorfor?
Fordi disse tekster ikke bare skal informere dig. De skal få dig til at gøre noget.
Jeg har aldrig skrevet en reklametekst og ville sikkert stinke til det. Men jeg har brugt teknikkerne bag copywriting til at skabe stillingsopslag, der fik 25 procent flere – og mere kvalificerede – til at søge om stillingen. Jeg har brugt dem til at redigere blogindlæg, der fik 8,79 gange højere engagement end originalen. Og til at skrive salgsmails, der solgte for 55.000 kr.
Det er sådan noget, copywriting kan gøre for os, der ikke laver bannere og busreklamer og den slags.
Men hvem er ‘vi’ så?
Hvem kan bruge copywriting?
Copywriting er for dig, der ikke gider blive ignoreret, når du skriver.
Uanset om du arbejder med markedsføring, content, kommunikation eller noget fjerde, kan du opnå en konkurrencefordel af at bruge teknikker fra copywriting. Gør fx et hvilket som helst emne interessant, og fremhæv benefits ved dine produkter eller ydelser.
Det handler grundlæggende om at skrive ord, der virker. Vores virksomheder og organisationer er bygget op af ord fx på vores websites, i den interne kommunikation og på sociale medier. Hvis ikke de ord virker, så smuldrer fundamentet.
Hvornår kan du bruge copywriting?
Alle steder, hvor du har brug for at få folk til at handle.
Det kan fx være:
- rapporter, folk skal reagere på
- mails, du vil have svar på
- opdateringer til intranettet, der skal engagere kollegerne
- stillingsopslag, som I gerne vil have folk til at søge
- webtekster, der skal give kunderne et billede af jeres organisation.
Copywriting bliver ofte forbundet med direkte salg. Men en konkret handling behøver ikke være et salg. Fx bliver din læser ikke nødvendigvis til kunde af læse et enkelt blogindlæg af dig.
Blogindlæg skaber en relation til din læser, som måske kan (men ikke behøver) blive til din kunde. Jeres relation begynder med, at læseren fx:
- læser til ende
- deler på sociale medier
- skriver sig op til dit nyhedsbrev for at høre mere fra dig.
Det er alt sammen specifikke handlinger, som driver et resultat.
Identificér, hvilken handling du ønsker af modtageren. Byg din tekst, så hvert eneste ord understøtter det formål.
Hvorfor bruge copywriting?
Fordi en overbevisende tekst, der engagerer modtageren til at handle, ikke bare dukker op af en tændt lampe i dit hoved, et magisk emne og en formiddag med ekstra høj koffeinpromille.
En overbevisende tekst er grundlæggende bygget op over de samme templates, teknikker og modeller. Reklamefolkene har været så flinke at teste dem til elementarpartikler i årtier, så vi ved, at de fungerer. Det handler fx om at skrive en engagerende overskrift og skabe klarhed for læseren.
Så er det blot op til dig at forme indholdet, så netop din målgruppe bliver engageret, og du opnår det ønskede resultat med at sætte fingrene til tastaturet.
Det er, hvad denne blog kommer til at handle om. Jeg glæder mig til at have dig med.
[Opdateret februar 2020]
Pingback:Stephen Kings 13 råd, der kaster benzin på dit skrivebål
1. november 2017at12:14 pmPingback:Misforståelsen om SEO-tekster, vi er nødt at fikse
13. februar 2018at12:49 amPingback:Hvad en kommunal sagsbehandler fra Vestegnen kan lære dig om at formulere din næste e-mail
27. februar 2018at7:36 pmPingback:5 neuromarketing-tricks, der får dine opslag til at eksplodere på Facebook
13. marts 2018at3:23 pmPingback:Derfor er købsknappen dybt overvurderet, når du vil sælge produkter på nettet
10. april 2018at9:23 pmPingback:Sådan stopper du med at lyde så sindssygt kedelig
25. april 2018at2:08 pmGustav Bernth
23. februar 2023at3:50 pmSuper fint indlæg! Noget vi bruger ekstremt meget i https://www.beyond-omni.com/da netop fordi det er så vigtigt.
Det er fedt at i lige beskriver de reele tanker omkring copywriting i starten, da det jo er langt langt mere kompliceret, hvis det skal gøres ordentligt. Vi har i beyond-omni sågar taget et helt kursus i det…
Alt i alt, fedt læsestof!
Kathrine
3. marts 2023at10:53 amDejligt at høre, Gustav!