Undgå disse 5 fæle fejl på din salgsside

Undgå disse 5 fæle fejl på din salgsside

I dag deler jeg 5 fæle fejl på din salgsside med dig.

Ingen af disse fejl er:

”Lad os lyde mere sælger-agtige.”

Fordi:

Hvis du nogensinde har skrevet en salgsside (måske kalder du den en landingpage), som skal sælge:

  • pladser på en masterclass i ledelse
  • tilmeldinger til dit onlinekursus
  • lejemål
  • basically alt, der er mere kompliceret end lad-os-sige snørebånd.

 

Så ved du udmærket, at det ikke virker at lyde sælger-agtig. Læserne gider det ikke. Og det konverterer i øvrigt sløjt.

Alligevel kommer mange til at begå nogle ærgerlige bommerter i tekster, der skal sælge direkte til læseren.

Lad os tage fejlene – og fif til, hvordan du fikser dem – en ad gangen.

Undgå disse 5 fæle fejl på din salgsside

 

Fejl nr. 1) Skriv om egenskaber frem for udbyttet

Her er et eksempel, jeg lige har fundet på. Det rimer på begyndelsen af for mange salgssider derude:

”Her er en masterclass i ledelse. Du lærer den velafprøvede metode i lyttebaseret ledelse. Det foregår på de her to datoer i efteråret. Køb nu.”

Hvad mangler her?

Hvad. Får. Jeg. Ud. Af. Det.

På copywriter’sk mangler der: en oversættelse af egenskaberne til udbyttet.

Fx:

  • “Metode til lyttebaseret ledelse” = Egenskab
  • “Du lærer metoden til, hvordan du får dine medarbejdere til at få lyst til at gøre, som du siger” = Udbytte

 

(Igen: Jeg har fundet på eksemplet, og jeg ved ikke en fis om ledelse. Men du kan se pointen 🙂 )

Hvordan kommer du så fra egenskab til udbytte?

Det tager 2 trin:

 

1) Lav en liste med egenskaber

Begynd med at lave en liste med dit produkts egenskaber.

Lad os lege, at vi sælger ovne. Det her er egenskaber:

  • Indbygget rengøringsprogram
  • Stegetermometer
  • Stort ovnrum
  • Støjsvag
  • Indbyggede programmer til madlavning

 

Det næste trin er at oversætte egenskaberne til et udbytte, der giver mening for læseren. Det gør du ved at spørge Og hvad så? til egenskaberne.

 

2) Spørg Og hvad så? til dine egenskaber

Lad os blive i forestillingen om, at vi sælger ovne.

Den første egenskab på listen er, at den kan rengøre sig selv med et varmeprogram, hvor den varmer op til 500 grader og al snavs i ovnen bliver til aske. Det er en egenskab, fordi det er fakta om ovnen – det forklarer, hvad ovnen gør.

 

Ovnen har altså et rengøringsprogram indbygget.

Og hvad så?

Det betyder, at den rengør sig selv.

Og hvad så?

Du behøver ikke selv finde ovnrensen frem.

Og hvad så?

Du sparer tid i hverdagen. Du behøver ikke sætte en halv formiddag af med hovedet ind i ovnen og kemikalier i næsen. Du behøver aldrig mere åbne en rygende ovn, fordi der sidder madrester tilbage i den. Du behøver ikke bekymre dig om rengøringen, for det klarer ovnen selv.

 

Når du ikke længere kan besvare spørgsmålet Og hvad så?, har du nærmet dig et udbytte. Og de fleste vil gerne spare tid og bøvl i deres hverdag.

 

Fejl nr. 2) Skriv (langt) om dig selv

  • ”Jeg har selv gået vejen før dig …”
  • ”Vi ved det, fordi vi har 20 års erfaring med …”
  • ”Min egen historie starter med at …”

 

Sådan begynder aaalt for lange tekster om dig og din historie på en salgsside. Jeg kan godt forstå behovet for at skrive om sig selv. Så modtageren ved, hvem du er, og at du er den rigtige til at hjælpe dem.

Men på en salgsside skal du kun tage den info med fra din uddannelse, din historie og erhvervserfaring, der er relevant i forhold til det, du sælger på siden.

Som den britiske copywriter Henneke Duistermaat skriver:

”You might think you need to tell web visitors your whole story–why your company was founded, how it developed, and what it’s like now. But the whole story bores your readers to tears. Consider what you want to achieve with your story. What would you like readers to remember about you?”

Den gode About-tekst besvarer 3 simple spørgsmål. Dem finder du i mit blogindlæg herovre.

 

Fejl nr. 3) Få din fætter til at lave designet

… eller en anden, der ikke er prof til web 🙂

Ud med:

  • Stock photos, der ikke har noget med produktet at gøre
  • Små overskrifter, som jeg kommer til at scrolle lige henover
  • Utydelige call to action-knapper
  • Fancy farver, der er valgt efter dit brandbureaus designmanual, frem for hvad læserne responderer godt på.

 

Og ind med:

  • Videoer om, hvad dit produkt kan – og evt. hvordan det virker
  • Masser af luft på siden
  • Store overskrifter, som læseren kan orientere sig efter.

 

I denne glimrende episode af podcasten Marketing Brief lærer du, hvordan du fx bruger gif’er til både at gøre noget lækkert visuelt på siden – og samtidig besvare læsernes spørgsmål.

 

Fejl nr. 4) Skriv på en anden måde, end læseren taler

Forestil dig et øjeblik, at du er hyret til at sælge skylleflasker til mødre, der lige har født.

Men du er ikke ny mor.

Så hvordan søren undgår du at lyde som en marketingmedarbejder? Hvordan får du dine tekster til at lyde naturlige?

Her er den uerfarne skribents største fejl at lade som om, du er din kunde – og finde på de formuleringer, som dine kunder ville bruge.

Gør som de proffe i stedet for:

Find frem til kundernes egen måde at fortælle om deres behov – og brug deres formuleringer. Så ordret som muligt.

Arbejdet er bøvlet, men fordelene er forrygende:

  • Du undgår klichéer.
  • Dit sprog bliver mere levende.
  • Du kan formulere dine kunders behov og smertepunkter langt mere præcist.

 

Som den amerikanske copywriter Joanna Wiebe siger i videoen her:

”Your messages don’t come from you, your CEO, the product marketing team or a writer. They come from visitor surveys, customer surveys, interviews, and any user generated content you can find online – e.g. Amazon book reviews, blog comments, and YouTube-comments.”

Jeg brugte fx denne teknik, da jeg skrev en mail for en kunde, som omsatte for 100.000 kroner.

 

Fejl nr. 5) Giv læseren for mange muligheder for at klikke væk

Lad os lege, at jeg scroller ned på din salgsside for et kursus, jeg overvejer at købe.

”Badum,” siger din pop-up. ”Få en gratis e-bog!”

”Tjulahop,” råber kontakt-formularen i bunden af siden. ”Kontakt os for at få mere at vide.”

”Ej, se også lige mig,” skriger dine menulinjer i toppen. ”Du kan få blog og nyhedsbrev og alt muligt herovre jo!”

Fejlen?

Læseren kan vælge at gøre alt muligt andet end at trykke på købsknappen på din salgsside. Og så drøner konverteringen i bund.

Vi slutter af med et citat af optimeringseksperten Oli Gardner:

“One Page. One Purpose. Period.”

Altså: Dine besøgende på din landingpage må KUN kunne klikke sig ét sted hen (udover væk fra siden) – og det er til købsknappen.

 

Vil du have hjælp til at få din salgsside til at konvertere endnu bedre, så hiv fat i mig.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar