Sådan skriver du en Om os-tekst, der ikke stinker
Den perfekte Om os-tekst viser din potentielle kunde:
- hvem du er
- hvordan du skiller dig ud
- hvorfor du er vigtig for hende.
Din læser bliver skubbet tættere på dig og din virksomhed. Hun tænker: “Dem vil jeg gerne købe noget af/samarbejde med/lære bedre at kende gennem deres nyhedsbrev.”
Desværre gør de færreste Om os-tekster netop det. Virksomhederne fortæller i stedet for kedeligt og banalt om, hvad de laver. Og det vækker ingen følelser i deres kunders hjerter.
De gør med andre ord ligesom Pizza Hut.
Hvorfor du aldrig skal efterligne Pizza Hut i jeres Om os-tekst
Hvad er Pizza Huts vigtigste produkt?
Bingo.
Det er pizza.
Dvæl så et øjebik ved dette billede:
Kan du se problemet?
I stedet for at skære det ud i pizzabakkepap vil jeg i stedet for vise dig, hvem der begår Pizza Hut-fejlen i deres Om os-tekst og blot fortæller et banalt svar på, hvad de laver.
3 virksomheder, der begår Pizza Hut-fejlen i deres Om os-tekst
1. Denne tekst findes i virkeligheden på en succesfuld dansk supermarkedskædes LinkedIn Company Page:
I [virksomhed] er vi 40.000 medarbejdere og har 1.200 butikker. Hos os handler hverdagen om at skabe de bedste forudsætninger for, at vores butikker lykkes. Det er uanset, om du arbejder med it, økonomi, indkøb, markedsføring, HR eller er ansat i et af vores kædekontorer.
Så I er et supermarked, hvor I bruger jeres hverdag på at få butikken til at lykkes?
Hold min kaffe, det er for vildt!
Hvad vil det i øvrigt sige, at en butik lykkes? At kasseapparatet virker, at medarbejderne når omsætningsmålet, eller at I aldrig løber tør for softkernerugbrød?
2. Denne Om os-tekst ligger på en større skandinavisk organisations hjemmeside:
Vi er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at være en ”muliggører for mennesker i bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.
Nå, så I er engagerede, når I møder på arbejde? En eller anden, stik mig en købsknap NU!
Og så er I ovenikøbet muligg – muliggøøøøøh – undskyld, “hvaffornoget”?
3. Til sidst har vi denne perle fra en webshop:
Vi har omkring 100 medarbejdere fra forskellige baggrunde, der dagligt arbejder på at forbedre vores e-handelsplatform, markedsføre vores produkter og kundeservice. Det, som forener os, er vores passion for at opnå den bedste købsoplevelse og hurtigste service.
Vi tager den lige igen:
Det er en webshop, som arbejder med deres e-handelsplatform, markedsføring af produkter og har passion for kundeservice.
Altså i modsætning til webshoppen, som skider hul i deres e-handelsplatform, ikke gider markedsføring og stikker fingrene helt ind i øregangene, når kunden ringer?
Hvad er problemet med disse Om os-tekster?
Ovenstående virksomheders Om os-tekster adskiller sig ikke fra hinanden. De fortæller mig det mest basale, jeg som minimum forventer af forretningen. De er lige så sprøde som udkogt havregrød.
Kort sagt: De stinker, og når din Om os-tekst stinker, så arbejder den ikke for dig.
Det er et problem, fordi Om os-teksten har relativt høj trafik på de fleste virksomheders hjemmesider. Folk vil gerne vide, hvem der står bag det site, de lander på. Spild ikke din læsers opmærksomhed ved at give dem businessbavl til gengæld.
Men hvordan laver du så en Om os-tekst, der gør dig og din virksomhed betagende for din kunde?
Det kender jeg en virkelig sej dame, som har svaret på.
De 3 spørgsmål, den gode Om os-tekst besvarer
Damen hedder Ann Handley. Hun står bag Wall Street Journal-bestselleren Everybody Writes, er keynote speaker til konferencer i hele verden, og så er hun virkelig flink. Jeg mødte hende tidligere på året til Canadas største marketingkonference.
Ann Handley (th.) og hendes største bogfan (tv.)
Ann Handley fortalte mig om de tre spørgsmål, som en god Om os-tekst besvarer. Jeg har brugt dem til at skrive min egen Om mig-tekst til min virksomhed.
De tre spørgsmål, den gode Om os-tekst besvarer, er:
- Hvem er du?
- Hvordan arbejder du?
- Hvorfor gør du det, du gør?
Når du besvarer de spørgsmål, fortæller du læseren noget om jeres kultur, historie, og hvordan I er anderledes fra konkurrenterne. De tre spørgsmål besvarer sammenlagt: “Hvordan er du at arbejde sammen med/handle med/købe af?”
Se fx på den amerikanske organisation M+R:
M+R is 130 smart people who help nonprofits achieve real, lasting change. We mobilize supporters, raise money, and move the media, the public, and decision-makers. We only work with clients we believe in. We take risks. We work hard. We’re leaders, we’re organizers, and we don’t stop until we win.
Der er absolut intet Pizza Hut-stinkeri over denne tekst. Tværtimod dufter den dejligt, den skiller sig ud, og den besvarer lige præcis de 3 spørgsmål sådan her:
1) Hvem er du?
M+R is 130 smart people who help nonprofits achieve real, lasting change.
2) Hvordan arbejder du?
We mobilize supporters, raise money, and move the media, the public, and decision-makers. We only work with clients we believe in.
3) Hvorfor gør du det, du gør?
We take risks. We work hard. We’re leaders, we’re organizers, and we don’t stop until we win.
Nu kan du skrive en Om os-tekst, der flytter din kunde tættere på din forretning
Drop den banale tekst om:
- hvad I laver (ellers bimler Pizza Hut-alarmen)
- hvor mange I er
- at I har ’passion for købsoplevelsen’, vil være ‘muliggørere for mennesker i bevægelse’ eller lignende businessbavl.
Svar i stedet på disse tre spørgsmål:
- Hvem er du?
- Hvordan arbejder du?
- Hvorfor gør du det, du gør?
Du er velkommen til at øve dig i kommentarfeltet 🙂
[Opdateret februar 2020]
Anette Hallstrøm
1. november 2017at2:45 pmÅhh, hvilken herlig artikel. Tak for den. Jeg skal straks ind at se mig selv efter i sømmene 🙂 Og det er der brug for.
Kathrine
3. november 2017at8:00 pmHej Anette! Og hvilken herlig kommentar 🙂 God fornøjelse med skrivearbejdet – er glad for at kunne inspirere.
Mange hilsner
Kathrine
Pingback:9 fæle fejl i jobopslaget, I (måske) begår – og hvordan I undgår dem
28. november 2017at7:02 pmPingback:SEO-tekster: Hvordan finder nye kunder frem til dig? Få eksperten Morten Vadskærs 3 konkrete tips til søgemaskineoptimerede tekster
11. februar 2020at12:34 pmMorten
2. september 2020at8:51 amTak!
Pingback:Undgå disse 5 fæle fejl på din salgsside | KLN Copywriting
28. februar 2022at11:38 am