Undgå denne type mail, hvis du gerne vil have læseren til at handle

Undgå denne type mail, hvis du gerne vil have læseren til at handle

Vil du gerne bruge copywriting og adfærdsprincipper i din e-mail-markedsføring?

 

Så er der én slags mail, du aldrig skal sende:

 

Omnibus-mailen.

 

Det er typisk en laaaaang mail med en masse tekstfelter og knapper, hvor der står:

  • Læs mere om x her
  • Bliv klogere på y her
  • Tag testen her
  • Deltag i konkurrencen her
  • Læs vores regler for datten her
  • Læs vores statement om dytten her
  • Se vores kursuskatalog her
  • Læs interviewet med vores formand her

 

Altså en mail med alt for mange forskellige call to actions.

 

Omnibus-mailen er typisk den slags mails, du får:

  • fra medlemsorganisationer først på måneden
  • når du har meldt dig ind i fx en fagforening
  • når du har tilmeldt dig en virksomheds nyhedsbrev.

 

Hvad er problemet?

 

Regel nr. 1 i adfærdsdesign og copywriting (adfærdscopywriting?) er:

 

Definér, hvilken ene handling vil du have læseren til at foretage sig.

 

Det betyder: Lav én call to action pr. e-mail. Kun én. (Og ja, du må gerne have flere call to action-links i den samme mail – men de skal føre det samme sted hen, altså fx den samme landingpage eller den samme artikel).

 

I en omnibus-mail beder du læseren om at tage stilling til ALT for mange ting. Der er for mange valgmuligheder, og når der er for mange valgmuligheder, foretager vi os: ingenting.

 

Når du ikke har defineret den ene handling, du vil have læseren til at foretage sig i nyhedsbrevet, kan du helt ærligt ikke bruge adfærdsprincipper eller sågar copywriting til at optimere nyhedsbrevet i nævneværdig grad.

 

Du kan måske godt få en høj åbningsrate på sådan en mail. Men mit gæt er, at din klikrate er elendig. Læseren foretager sig ikke noget, selv hvis de åbner mailen. Og hvorfor så bruge tid på at skrive den?

 

Det skal lige siges: Jeg forstår godt, hvorfor man vælger at sende omnibus-mails. I vil ikke spamme jeres nyhedsbrevsliste, så I samler en masse information i én mail og så ud med den.

 

Men I skal også vide – eller send eventuelt budskabet videre til chefen – at det er et katastrofalt valg for konverteringen.

 

Når I ikke har valgt én primær handling, I gerne vil have læseren til at foretage sig, så gør I det solidt op ad bakke for jer selv at optimere på jeres mails.

 

Så husk: Definer hvilken ene handling, I gerne vil have læseren til at foretage sig, for hver eneste mail I skriver.

 

Og hvis du arbejder et sted, hvor I skriver omnibus-mails:

 

I behøver ikke hyre nogen tekstforfattere, konverteringseksperter eller andre slags rådgivere til jeres mails.

 

I bare skal træffe en beslutning internt:

 

Hvad er det vigtigste, der IKKE kommer med i vores mails fremover?

 

Begynd der. Så kan I altid lære at skrue på overskrift-modeller, adfærdsprincipper og alt det jazz på et senere tidspunkt.

 

PS: Teksten her blev første gang publiceret i mit nyhedsbrev, hvor jeg giver et nyt teksttip hver 14. dag. Vil du have mere af den slags, så hop med her.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar