Nem skabelon til din næste overskrift

Nem skabelon til din næste overskrift

I dag får du en nem skabelon til din næste overskrift, der fanger læserens opmærksomhed uden at clickbaite. Og du får 10 eksempler på, hvordan du bruger skabelonen – uanset om du sælger dimser, ydelser eller budskaber.

 

Vi skal bl.a. forbi en magisk hårbørste og en selvsikker fagforeningskonsulent, og så redder vi til sidst en pædagogs dag.

 

Jeg har lært modellen af min gode copywriter-kollega Christina Klitsgaard, og den lyder sådan her:

 

Det her er ikke [indsæt egenskab]. Det er [indsæt udbytte]

 

Egenskaben er det, dit produkt kan eller er. Udbyttet er, hvad din modtager får ud af det.

 

Her er først 9 fuldstændigt opdigtede eksempler på, hvordan du bruger skabelonen (så hæng dig ikke så meget i, hvor sandsynligt udbyttet er. Vi leger i sandkassen i dag, du): 

 

Til dig, der sælger fysiske produkter

 

#1: Det her er ikke et par løbesko. Det er din næste halvmaraton-tid på 1:40 (i stedet for 2 timer).

 

#2: Det her er ikke en hårbørste. Det er knuderne ude af din fireåriges Hermione-frizz uden ”STOP SÅ, MOR!”-skældud [skriv i øvrigt gerne til mig, hvis du sælger sådan en, please …]

 

#3: Det her er ikke en kettlebell. Det er følelsen af ingen smerter i nakken, når du arbejder ved skrivebordet.

 

Til dig, der sælger pladser (på fx kurser eller konferencer)

 

#4: Det her er ikke et kursus i feedbackteknikker. Det er øget trivsel på arbejdspladsen

 

#5: Det her er ikke et konferenceoplæg. Det er 150 mennesker, der endelig får svaret på, hvordan du selv skifter de rådne brædder på terrassen, selvom du ikke er gør-det-selv-typen [igen, skriv rætti gerne til mig, hvis du sælger det her …]

 

#6: Det her er ikke et onlinekursus i TikTok. Det er opskriften på, hvordan du poster jævnligt uden at dø af dansestress.

 

Til dig, der arbejder i en fagforening eller interesseorganisation

 

#7: Det her er ikke et medlemskab i en fagforening. Det er 127 kurser på et år for 2,5 kroner stykket

 

#8: Det her er ikke Foreningsdagen 2024. Det er 8 timers inspiration til dit arbejde, som du kan bruge resten af året.

 

#9: Det her er ikke en rådgivningssamtale. Det er retningen for din jobsøgning de næste 3 uger.

 

… Jeg håber, du ser den for dig nu 🙂

 

”Men bliver overskrifterne ikke lidt lange?” spørger du måske.

 

Jo, det kan de godt blive med skabelonen her. Og mange af ovenstående overskrifter vil være for lange at bruge i fx en emnelinje (men det er ikke umuligt, som du kommer til at se om lidt). 

 

Bliver overskriften for lang, løser du det på en af følgende tre måder:

 

1) Split overskriften op i to

Så gør du sådan her:

 

Emnelinje: Det her er ikke [indsæt egenskab].

Snippet: Det er [indsæt udbytte]

 

Fx:

 

Emnelinje: Det her er ikke [en rådgivningssamtale]. 

Snippet: Det er [retningen for din jobsøgning de næste 3 uger]

 

2) Skriv kun til udbyttet

Altså sådan her:

 

Emnelinje: [Udbytte]

 

Fx:

 

Emnelinje: [Få retningen for din jobsøgning de næste 3 uger]

 

3) Skær overskriften til, så den kan stå i én emnelinje

Det gjorde jeg i det 10. eksempel, du får i dag, som stammer ude fra den virkelige virkelighed:

 

#10: En ægte emnelinje fra Taknemli’

Hurtig kontekst: Taknemli’ er et site, der er sat i verden for at styrke trivslen ved at tilbyde læserne bl.a. undervisningsmateriale og en bog om taknemmelighed. Det er altså en offentlig afsender, der ikke skal sælge noget udover det gode budskab (og det kan som end være svært nok).

 

Jeg var redaktør på deres bog ’Taknemli’ – en lille bog om glæde’, som man kan hente i pdf på deres site i bytte for ens e-mail. Derefter får læseren en automatiseret serie mails, der har ét formål: Motivér læseren til at læse bogen og bruge de gode teknikker fra den.

 

Emnelinjen i én af disse mails lyder sådan her:

 

 

Mailen handler om, hvordan en læser skrev et taknemmelighedsbrev til sin datters vuggestuepædagog efter en af bogens modeller og rørte hende til glædestårer.

 

Altså:

 

Egenskab = Skriv et taknemmelighedsbrev.

 

Udbytte = Hvad får man ud af at skrive et taknemmelighedsbrev til en person, man gerne vil sige tak til? = Man kan fx redde en pædagogs dag.

 

Det er da et fint ægte eksempel at slutte af med, ik’.

 

God fornøjelse med at bruge skabelonen i dit hjørne af vores sandkasse.

 

//Kathrine

November-update 2023:  5 ekstra af jeres egne overskrift-eksempler

I var vilde med skabelonen her, da jeg delte den i mit nyhedsbrev og på LinkedIn. Så her kommer 5 flere eksempler fra netværket til inspiration:

 

  1. Krista Bauer, partner og kommunikationschef i Inspired Beyond Babies:

Det her er ikke et foredrag. Det er 3 veje til at skabe mere motivation, arbejdsglæde og overskud.

 

Det her er ikke et netværk. Det er et afbræk i en til tider lidt monoton barselshverdag.

 

Det her er ikke et netværksmøde. Det er dig, der får fornyet energi i din barselshverdag.

 

2. Jacob Sander Bojsen, mindfulness-underviser og studievejleder:

 

Det her er ikke et mindfulnesskursus. Det er et hold kollegaer, der bliver glade og mindre stressede på deres arbejdsplads

3. Djøf, indpakningen til deres nyeste kursuskatalog

 

[slapnuaf, jeg er sgu da ikke djøfer, jeg er bare gift med en statskundskaber, red.]

 

Djøf overskriftskabelon Kathrine Louise Nielsen

 

Og så lige et par hyggelige at slutte af på:

4. Bo Møller, founder, investor og padelspiller:

 

 

 

5. Carsten Ørris Jeppesen, tekstforfatter:

 

 

 

PS: Blev du drøninspireret af en af ovenstående overskrift-eksempler, kan jeg for det første godt forstå dig (den med terrasse-brædderne er jeg svært tilfreds med). For det andet: Spørg mig liiiige først, om du må bruge den 🙂

 

PPS: Du er til gengæld mere end velkommen til at dele skabelonen med din bedste skrive-legekammerat, som trænger til en ny vinkel på sine overskrifter. Teksten stammer fra mit nyhedsbrev, som du kan komme med på her.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar