Sådan skriver du et brugbart nyhedsbrev virkelig hurtigt – med kurateret indhold
Der findes en metode til at skrive dit næste nyhedsbrev væsentlig hurtigere, end du nok gør nu.
Metoden er:
Lav et nyhedsbrev med kurateret indhold.
Hvad i alverden er kurateret indhold?
Kurateret indhold går ud på, at du deler andres artikler, podcasts, videoer eller bøger indenfor et bestemt felt. Du bringer fx en kort teaser og et link i et nyhedsbrev til noget, andre har produceret.
Ooooog: SEND.
På den måde kan du:
- slippe for (hele tiden) at skrive ting selv
- dele noget godt indhold fra andre, der kan inspirere dine læsere
- anbefale ting, du alligevel har læst eller lyttet til, og som dine læsere nok også vil være interesserede i
- udsende flere nyhedsbreve, end du måske gør nu, på kortere produktionstid, end du temmelig sikkert bruger nu.
Der er hundredvis af eksempler på populære kuraterede nyhedsbreve. Popsangeren Dua Lipa gør det. De store amerikanske adfærdseksperter gør det.
Men hvem af os rigtige mennesker kan få glæde af at gøre det?
Hvem bør lave kurateret indhold?
Det kunne fx være:
- et bureau, der vil demonstrere deres ekspertviden om det felt, de arbejder indenfor
- en interesseorganisation, der gerne vil uddanne deres medlemmer til at blive klogere inden for jeres fælles interesse
- en virksomhed, der vil give sine læsere tips og tricks inden for et relevant emne (men hvor medarbejderne ikke har tid til – undskyld, ’ikke har fået allokeret ressourcer til’ at skrive artikler)
- en soloselvstændig, der gerne vil sende noget ud til sin liste jævnligt, men ikke har ret meget tid til at dele sin viden
- alle med en e-mailliste.
2 indvendinger mod kurateret indhold og et par svar
1) Er det særligt smart at linke til konkurrenternes indhold?
Det kommer an på, hvem du er som afsender. Hvis du er et marketingbureau eller er soloselvstændig, så kan jeg godt forstå, du er loren ved det.
I så fald ville jeg vælge fx kun at videreformidle internationalt indhold. På den måde cementerer du også din ekspertstatus, fordi du viser, at du har styr på de internationale strømninger inden for jeres felt – samtidig med at I formidler det på en overskuelig måde til jeres læsere.
2) Mister jeg min ekspertstatus, når jeg kuraterer indhold?
Nope.
Tværtimod.
I en periode skrev jeg selv et nyhedsbrev som udelukkende bestod af kurateret indhold. Problemformuleringen lød sådan her:
Jeg har lavet din genvej til alt det bedste indhold, der lærer dig at skrive bedre. Den 15. i hver måned sender jeg mit nyhedsbrev, hvor jeg udvælger de 5 bedste artikler, podcasts, bøger eller videoer om at skrive bedre. Som læser kan du forvente håndplukkede highlights, konkrete ideer og lejlighedsvise røverhistorier. Målet med nyhedsbrevet er, at du kan omsætte mindst én af pointerne til en reel forbedring af din næste tekst.
Dén problemformulering gav masser af signups, og én af mine læsere skrev: ”Fedt med en tekstvoksen, der udvælger indholdet for mig!”
I teaseren til de 5 styks indhold skrev jeg så mit eget take på det, fordi det gav god mening, når jeg selv er tekstforfatter. Oftest linkede jeg til internationalt indhold, men jeg linkede også til fx danske Tekstr.dk. Det mistede jeg ikke nogen kunder på, hvad jeg ved af.
Pointen er: Du kan kuratere indhold, uanset om du er ekspert på området eller ej.
Du behøver nemlig heller ikke være journalisternes foretrukne ekspert og have læst en helt masse om dit felt for at videreformidle det i et kurateret nyhedsbrev. Det kræver kun, at du er villig til at sætte noget tid af i starten til at researche – og i øvrigt blive klogere undervejs. Det var det, der skete for mig i det ægte eksempel, vi kommer til nu.
Hvordan lykkes man med kurateret indhold?
Hvor er jeg glad for, at du spørger.
Jeg var nemlig redaktør på den danske podcast Alt Om Penges populære kuraterede nyhedsbrev – vi kaldte det Pengefix – i perioden marts til september 2021.
‘Redaktør’ betyder her, at jeg researchede, skrev og udsendte nyhedsbrevet i samarbejde med Morten Münster, der var idémanden bag podcasten.
Alt Om Penge-podcasten var et tidsbegrænset eksperiment, hvor det danske internets bagkatalog af ekspertviden om penge blev læst højt i podcastens episoder og dermed uddannede lytterne til at blive klogere om alt fra investering til smartere madbudget og børneopsparinger.
Lytterne kunne vælge at skrive sig op til det tilhørende nyhedsbrev Pengefix, som vi sendte ud én gang om ugen. Her fik lytterne links til ugens forgangne episoder + 3 bonuslinks til tekster, videoer og andre podcasts om penge.
Det er faktisk lettere lige at vise dig det. Sådan her så et typisk Pengefix-nyhedsbrev ud:
I dag deler jeg processen bag, hvordan vi fandt og videreformidlede det kuraterede indhold (’Ugens ekstra inspiration’) i Pengefix-nyhedsbrevet.
Og du får selvfølgelig også en trin-for-trin-guide til, hvordan du selv gør.
Case: Sådan brugte vi kurateret indhold i nyhedsbrevet Pengefix
Vi starter lige med de der hårde data:
- Antal nyhedsbreve sendt: 23
- Tidsforbrug: 1,5 time pr. nyhedsbrev inkl. research, skrivning, opsætning og korrektur (jeg hukker tallet op lige om lidt)
- Gennemsnitlig åbningsrate: 61 %
Så ja: Det gik både hurtigt, og folk gad godt læse det:)
1) Sådan fandt vi materiale til nyhedsbrevet
Vi startede med at beslutte, hvilken slags indhold vi gerne ville dele. I hvert nyhedsbrev skulle der være:
- 1 link til en tekst eller en bog
- 1 link til en podcast eller en podcastepisode
- 1 link til en video
Derefter satte vi os helt lavpraktisk i det samme lokale i 4 timer og researchede på det store internet.
Det efterlod os med et samlet word-dokument på små 23 sider (et MASTERDOKUMENT), der så sådan her ud:
Som du kan se, skal du ikke bekymre dig om formuleringerne på det her stadie. Der skal du bare have samlet en masse indhold og HUSK at gemme links til, hvor du har det fra. Det er jo det, der er hele pointen:)
2) Sådan skrev vi nyhedsbrevet
Hver uge valgte jeg 3 links fra master-dokumentet og skrev teasers til de tre styks indhold direkte i en skabelon i Mailchimp.
Vi fokuserede på, at teaseren skulle fortælle:
- hvad det handlede om
- hvorfor det var værd at bruge tid på
- en lidt sjov detalje ved materialet, som man ville nævne, hvis man stod overfor en ven og anbefalede den pågældende bog eller podcast.
Derefter læste jeg korrektur og satte nyhedsbrevet til udsendelse. Det tog mellem 45 minutter og 1 time hver gang.
Punkt 3 betød, at jeg nogle gange brugte lidt længere tid på at skrive nyhedsbrevet – fordi jeg var nødt til at lytte til noget af podcast-afsnittet eller læse anmeldelser af bøgerne for at finde frem til de finurlige detaljer, der gjorde teaser-teksten værd at læse. Det bliver lidt kedeligt, hvis du kun skriver de tre første linjer fra bagsiden af hver bog og så et link.
Derfor: Samlet tid pr. nyhedsbrev inkl. researchfasen = 1,5 time.
Jeg ved ikke med dig, men det er stadigvæk væsentlig kortere tid, end jeg normalt bruger på de nyhedsbreve og blogindlæg, jeg sender ud.
Sådan laver du selv et kurateret nyhedsbrev
Du behøver jo ikke beslutte dig for KUN at sende kuraterede nyhedsbreve til din liste, som vi gjorde her. Det kan også bare være den nemmeste mail, du sender til din liste engang imellem.
1) Beslut dig for et emne
Det vil være oplagt at vælge et emne, som du er passioneret omkring, eller som handler om det, du sælger.
2) Beslut dig for et format
Vil du dele tekst, video, citater, podcasts, blandet?
3) Research
Sæt en stram bagkant, så du ikke bliver overvældet af internettet på dette stadie. Her er et par tips til din research:
- Brug de nyhedsbreve, du har fået om emnet, og se, hvad de skriver og deler.
- Søg på Most Popular Books On [dit emne], Most Popular Blog Posts About [dit emne], Podcasts About [dit emne].
- Sæt Google Alerts op til at få en notifikation om, når der er nyt indhold om det, du vil videreformidle.
Glæd dig i denne fase over, hvor mange geniale ting der allerede findes på internettet. Husk: Begynd ikke at skrive teaser-tekster her, det kommer senere.
4) Saml dine links i et MASTERDOKUMENT
Så har du et katalog af gode links, du kan bruge i dine nyhedsbreve fremover. Kopier evt. også titel og lidt tekst ind for hvert link i dokumentet. Ikke fordi du skal kopiere teksten direkte i dit nyhedsbrev, det er bare, så du kan huske om lidt, hvad det handler om.
5) Skriv nyhedsbrevet direkte i mailprogrammet
Skriv 3-4 sætninger om, hvad det handler om, og hvorfor du har udvalgt indholdet for din læser. Her kan du vælge enten at:
- tease indholdet, hvis du gerne vil lokke læseren til at klikke (fx hen til en video)
- hvis du er ligeglad med klik over til indholdet, så bare giv hovedpointen direkte i teaser-teksten.
6) Læs korrektur og send
Tadaaa!
Rigtig god fornøjelse:)
PS: Jeg har fået lov til at genudgive alt indholdet fra de 23 Pengefix-nyhedsbreve i et afsindigt langt og brugbart blogindlæg, som kommer i næste måned. Der kommer i alt 68 tips til at blive klogere med penge. Du skal bl.a. glæde dig til at møde Mr. Money Mustache, der lærer dig, hvordan du kan pensionere dig selv som 30-årig (eller i hvert fald hurtigere, end du tror). Du får hemmeligheden bag at blive rig på Wall Street. Og så viser en Harvard-professor dig, at hvis du tror, at penge ikke kan gøre dig lykkelig – så er det fordi, du bruger dem forkert. Husk at skrive dig op herovre, så du får at vide, når blogindlægget med de 68 tips er klar.
Pingback:68 tips til at blive bedre med penge | KLN Copywriting
7. april 2022at11:11 amPingback:Stjæl ideen: Start din egen Shut Up and Write-gruppe |
6. december 2022at10:59 am