Stjæl ideen: Start din egen Shut Up and Write-gruppe

Stjæl ideen: Start din egen Shut Up and Write-gruppe

Savner du at kunne fordybe dig i dit arbejde 2 uforstyrrede timer i træk? Eller synes du ikke, du kommer afsted til nok netværksarrangementer?

Løsningen: Start en Shut Up and Write-gruppe.

I dag får du en guide til, hvordan du stjæler ideen – og jeg tipper dig om eksisterende grupper rundt om i landet, som du kan hoppe med i.

Allerførst: Hvad i alverden er Shut Up and Write?

Det er en skrivegruppe lavet efter et koncept, jeg var meget glad for, da jeg boede i Toronto.

Her i efteråret har jeg været vært for 9 Shut Up and Write-seancer i København for bl.a. de her kloge mennesker: Michelle Rødgaard-Jessen, Simon Krag Linde, Ole Ditlev Nielsen, Anders Lundt Hansen, Katinka Bidsted og Ann Barbara Birkmand. Og som du kan se på koncentrationen på billedet, ved vi, at det virker:-)

shut up and write kln copywriting

Inden du får guiden, så lad mig lige opsummere alle fordelene

  • Du gør det til tider lidt ensomme skrivearbejde til en fælles ting.
     
  • Du får fokuseret tid til at skrive på et projekt, du måske ellers nedprioriterer – fx det vigtige nyhedsbrev, fondsansøgningen, bogprojektet eller LinkedIn-updates til den næste måned.
     
  • Du undgår overspringshandlinger, når du skal skrive noget nyt (for du er omgivet af andre koncentrerede og tastaturklamprende mennesker).
     
  • Du får mere glæde af at bruge Pomodoro-teknikken, end du måske gør nu.
     
  • Du tager ikke fri fra dit arbejde for at netværke – du gør det samtidig med, at du får lavet det, der er vigtigt.

 

Okay, du er helt klar nu. Her er de 6 trin, du skal følge for at få succes med din egen gruppe:

 

Sådan starter du din egen Shut Up and Write-gruppe

 

1) Beslut dig for et sted og tidspunkt

Min gruppe mødes fx hver anden mandag på den samme café kl. 10-12.

 

2) Beslut dig for en tidsramme

Helt lavpraktisk sætter vi en timer og arbejder koncentreret i 4×25 minutter med 5 minutters pauser imellem, hvor vi snakker (jeg bruger appen Focus Keeper).

 

3) Beslut dig for en størrelse på gruppen

Jeg kan godt lide at være maks. 12 mennesker, så man også får netværksdelen med.

 

4) Inviter nogle mennesker til din gruppe

Jeg spurgte fx ud på LinkedIn og fik gruppen fyldt på 26 minutter. Men i princippet kunne du også gøre det internt med kollegerne på dit arbejde.

 

5) Sig reglerne højt

Det kan være en smule akavet at bede voksne mennesker holde deres kæft, fordi en timer på din telefon siger ’ding’. Så sørg for, at de er indforstået med konceptet.

 

6) Mød op, klap i, og skriv!

Det var de 6 trin.

 

Kan du bruge ideen? Så løb endelig med den

Det har en masse dejlige mennesker allerede gjort, da jeg delte guiden her på LinkedIn i sidste uge. Du er velkommen til at gøre som 90 andre og invitere nogen til din gruppe direkte i kommentarfeltet til opslaget. 

 

Og ellers ved jeg, at følgende grupper er startet op, siden jeg delte opslaget. Du kan banke på i deres grupper her:

 

 

Rigtig god fornøjelse med at være sammen, klappe i og skrive!

2 Comments

Skriv en kommentar