Help Marketing Bogen: Sådan markedsfører du dig ved at skrive en virkelig god bog
Eric interviewede en ekspert til sin podcast om at lave pæne tryksager, da ideen dukkede op. Sådan bogstavelig talt dukkede op som en glødende lyspære over strithåret. Eric havde aldrig før tænkt over at være forfatter. Men eksperten havde inspireret ham.
Hvad skulle der til for at skrive og trykke sin helt egen bog?
Eric fik sin kollega Anita med på ideen. Sammen besluttede de sig for, at de ville skrive grundbogen om digital markedsføring. De syntes, at der manglede sådan en på dansk.
De skrev den, og Help Marketing Bogen udkom 30. september 2017. Det er en rigtig bog med ISBN-nummer, duft af tryksværte og sider, du kan bladre i.
Help Marketing Bogen – nøj, den er flot!
Dette blogindlæg er redaktørens historie
Jeg var så heldig at få lov til at være redaktør på bogen og hjælpe Eric og Anita med at indfri deres høje ambitioner om at skrive den.
De er begge hamrende dygtige skribenter og eksperter i digital markedsføring. Men selv de bedste kan ikke se deres bog for bare bogstaver, når de har skrevet i det samme dokument i et halvt år.
Derfor ønskede de hjælp fra en redaktør, som kunne hjælpe dem med at skabe det bedst mulige produkt til deres læsere.
Jeg talte med Eric forleden om redigeringsprocessen, nu hvor de står på den anden side med den færdige bog under hovedpuden. I dette blogindlæg deler jeg de to vigtigste erfaringer fra redigeringen, som du kan bruge til selv at skabe en virkelig god bog.
Men lad os begynde med at besvare et vigtigt spørgsmål:
Hvorfor overhovedet skrive en bog i 2017?
Det der med at skrive en bog – er det ikke so last century? Hvorfor ikke holde os til at lave nyhedsbreve, blogindlæg, podcast eller video, som er langt mere overskuelige projekter at kaste sig ud i?
For Eric var der 3 grunde:
#1 Markedsføring
Eric rådgiver om digital markedsføring, og bogen styrker hans positionering i branchen. En bog er et eminent redskab til at markedsføre dig selv som en ekspert. Dine kunders øjne får simpelthen et særligt skær, når de hører, du er forfatter – også i 2017.
#2 Salg
En bog koster den tid, du bruger på at skrive den. Derudover er det rimelig billigt at trykke og udgive en bog selv i dag. På den måde kan du tjene nogle penge på at lave en god bog, som gavner en masse mennnesker.
#3 Videbegærlighed
Eric er vild med at lære nye skills, og han havde aldrig før skrevet en bog eller haft en webshop. Nu er han forfatter og sælger bogen fra sin egen webshop, så han kender fordele og ulemper ved begge dele.
Derudover havde Eric en vision, som han forklarede mig sådan her:
”Der er rigtig mange dygtige mennesker i kommunikations- og marketingbranchen, som vi nok ikke kan hjælpe med denne bog.
Men hvis vi kan give nye marketers grundlæggende viden om markedsføring ret tidligt i deres karriere – hvis vi kan hjælpe dem med at blive 3 % bedre med denne bog – så vil det gøre en kæmpe forskel for branchen og for deres kunders oplevelser. Så vi undgår dårlige reklamer og tiltag, vi ikke måler på.
Det vil være godt for bundlinjen for virksomhederne og den faglige stolthed i vores branche.” – Eric Ziengs
Men hvad er det så for en bog, Eric og Anita har skrevet? Her kommer en kort intro, inden vi suser videre til redigeringspointerne:
Hvad er Help Marketing Bogen?
Help Marketing Bogen samler alle disciplinerne inden for digital markedsføring: content marketing, SEO, sociale medier, annoncering, salg, digital strategi og den slags.
Over 70 af landets dygtigste mennesker inden for digital markedsføring har bidraget til bogen.
Du kan høre forfatterne fortælle mere om bogen i videoen her:
Derudover kan jeg fortælle dig, at Eric og Anita har skrevet bogen ved siden af deres fuldtidsjob. Det er ret sejt.
Hvordan foregik redigeringen af Help Marketing Bogen?
Som redaktør var jeg Eric og Anitas første eksterne deadline på bogen. Vi aftalte, at de skulle sende mig et færdigt første udkast af hele manuskriptet. Vi sparrede undervejs i skriveprocessen, men jeg læste ikke et ord, før jeg kunne få et helt første udkast i hænderne.
Det betød, at jeg 11. juli 2017 modtog et 440 siders langt monster af et Word-dokument. Første udkast af et bogmanuskript er lidt ligesom fritidshjem-fodbold. Det vil en helt masse, men du står ikke og glor på det.
Min opgave var derfor at redigere manuskriptet, sådan at første udkast forvandlede sig til en virkelig god bog, som:
- havde en logisk fremdrift
- guidede læseren hele vejen igennem
- fik forfatterne til at stråle som de fremragende formidlere, de er.
Redigeringen foregik på mange niveauer, og jeg skal ikke kede dig med at fortælle om det hele (selvom jeg rigtig gerne ville). Derimod vil jeg fokusere på 2 konkrete redigerings-takeouts, som du selv kan bruge.
2 problemer i første udkast af Help Marketing Bogen – og hvordan vi løste dem
Da jeg redigerede Help Marketing Bogen, fik Eric og Anita et redigeret manuskript tilbage, som var 10 % kortere, havde 400 kommentarer og en følgemail på 5 sider. Den feedback brugte de til at forme bogen til det produkt, du kan købe i dag.
Redigeringen handlede især om to overordnede problemer i manuskriptet:
- en uhensigtsmæssig struktur
- læseren blev ikke holdt i hånden.
Lad os se på, hvordan vi løste de to problemer.
#1 Uhensigtsmæssig struktur
FØR REDIGERINGEN
Eric og Anita havde valgt at begynde deres bog med disse fire kapitler (der er flere kapitler i bogen, men til vores formål skal du bare kende disse fire):
- content marketing
- SEO
- annoncering
- sociale medier
Rækkefølgen i disse emner gav umiddelbart god mening. Problemet var bare, at jeg som læser halvvejs gennem SEO-kapitlet næsten led death by SEO. Og jeg rallede over tastaturet, da jeg kom til kapitlet om annoncering.
Hvorfor? Fordi SEO og annoncering er to af de mest nørdede felter inden for digital markedsføring. Du bliver hurtigt introduceret til mange nye begreber som fx crawler-robotter, SERP, Google Search Console og – aaaaargh! – title tags. Hvis du er nybegynder, som mange læsere af bogen vil være, tonser du skrigende bort fra at arbejde med SEO og annoncering. Og det er jo slet ikke meningen.
EFTER REDIGERINGEN
”SEO-afsnittet skrev vi meget om, og det fik en masse kærlighed,” fortæller Eric. På den måde fik læserne en blidere begyndelse på bogen, og de blev bedre guidet til arbejdet med SEO.
Rent strukturelt endte bogen med at få en ny rækkefølge. Annonceringskapitlet kom simpelthen langt senere i bogen, sådan at læseren begyndte bogen med disse tre kapitler:
- Content marketing
- SEO
- Sociale medier
Læseoplevelsen blev blidere, idet det fremmedordstunge SEO-kapitel blev efterfulgt af et mere venligt emne, nemlig sociale medier.
”Ændringen i strukturen krævede en del arbejde og omformuleringer fra vores side. Men fremdriften endte med at give god mening for bogens opbygning, samtidig med at den virkede mere logisk for læseren,” fortæller Eric.
#2 Læseren blev ikke holdt (nok) i hånden
FØR REDIGERINGEN
Som forfatter er det hårdt at skrive med lige så meget overskud på side 360 som på side 20. Men læseren af denne bog vil sandsynligvis bladre rundt, og kvaliteten skal være den samme fra sidste til første side.
”Vi fik meget ud af at få objektive øjne på bogen,” fortæller Eric. ”Man bliver hurtigt indforstået med sine egne tekster i skrivefasen.”
Denne indforståethed viste sig bl.a. ved, at jeg som læser sad med spørgsmålstegn i panden i begyndelsen af et kapitel. Det var bl.a. spørgsmål som:
- Hvad handler det her om?
- Hvorfor er det vigtigt?
- Hvad kommer det mit arbejde ved?
Disse spørgsmål gør læserne sure og får dem til at føle sig dumme. Og er der noget, du ikke vil som grundbogsforfatter, er det at få din læser til at føle sig dum.
”Tanken var hele tiden, at vi skulle være rigtig guidende og holde i hånd og have lidt humor ind over,” smiler Eric. ”Men når der så er 8 ting i ens privatliv, der fucker op, og man skal også tidligt op i morgen for at skrive, så der har man bare ikke det overskud.”
EFTER REDIGERINGEN
I redigeringen fokuserede vi derfor på at understrege Eric og Anita som de flinke formildere, de er. Det gjorde vi ved at formulere:
- fordelene for læseren – hvorfor skal du vide det her, og hvad skal du bruge det til?
- bedre opsummeringer – hvad har dette kapitel sat dig i stand til?
- mere motiverede indledninger – hvad kommer der til at ske, og hvorfor rager det dig?
Derudover gav redigeringen Eric og Anita mulighed for at gennemskrive bogen med et større sprogligt overskud. Bogen blev nærværende og personlig. Her er et eksempel fra et afsnit, der handler om Twitter:
“Generelt er tagging af andre en god måde at skabe dialog på. Men lad være at spamme. Du kan tagge hvem som helst. Hvis du vil øve dig, vil vi meget gerne tagges i et tweet fra dig! Tweet gerne et tweet, hvor du ”tagger” @ericziengs og @anitaxcph. Så kan du se, hvor længe det tager os at reagere (vores bud er, at der ikke går længe).” – citat fra Help Marketing Bogen
”Vi fik alt det med, som er nødvendigt for at holde læseren i hånden,” fortæller Eric. ”Hvis vi ikke havde haft redigering på, ville det hele blive som en inside joke, som få forstod.”
Den færdige bog
Eric og Anita arbejdede bogen igennem en to-tre gange, efter jeg havde haft den i hænderne. Resultatet er den bog, de havde ambition om at skrive fra starten: Den vigtigste grundbog om digital markedsføring til nybegynderen eller den lidt mere erfarne, som vil opgradere sine marketing-skills.
Når Eric kigger på bogen nu, er han stolt af, at han og Anita kunne skrive den uden at blive uvenner. Og han er taknemmelig for alle de mennesker, som har hjulpet med fx redigering, korrektur og opsætning.
”Vi blev udfordret så meget af forskellige mennesker omkring os, at jeg blev oprigtigt benovet over det endelige produkt. Jeg tænker ’wauv!’ over, at vi blev skubbet op på så højt niveau,” siger Eric.
Markedsfør dig med en bog
En bog som Help Marketing Bogen virker kun som god markedsføring, hvis du som Eric og Anita bruger tid og flid på at lave et ordentligt produkt til læseren – og ikke blot smækker en masse sider sammen i det rigtige format.
Undgå de to værste faldgruber, nemlig:
- en uhensigtsmæssig struktur. Tænk kun på, hvad er gavner din læser.
- manglende håndsrækning til læseren. Undervurder ikke, hvor meget læseren har brug for at blive ledt på vej og blive mindet om, hvorfor du fortæller om det, du gør.
Netop disse faldgruber er nogle af dem, en redaktør kan hjælpe dig med at opdage og fikse. Hiv endelig fat i mig, hvis du har brug for hjælp til dit eget skriveprojekt.
[Opdateret februar 2020]
Pingback:Stephen Kings 13 råd, der kaster benzin på dit skrivebål
1. november 2017at12:13 pm