Den afgørende forskel mellem et blogindlæg og en e-mail
Når du gerne vil have størst mulig effekt af dine e-mails, hjælper det gevaldigt at få flest muligt til at åbne dem.
Så i dag vil jeg gerne invitere dig med i et nørdet emnelinje-maskinrum med min kollega Morten Münster (den gamle af dem, ikke youtuberen) for at illustrere et ægte eksempel på den pointe.
Allerførst skal du kende den der afgørende forskel mellem et blogindlæg og en e-mail. Den er virkelig banal, og den kommer her:
En e-mail behøver ikke være søgemaskineoptimeret
Altså: Vi behøver ikke smække søgeordet op i emnelinjen eller i første linje af e-mailen ligesom i et søgemaskineoptimeret blogindlæg. For en e-mail skal aldrig googles frem nogen steder.
Hvis man skriver sin e-mail, som man skriver et blogindlæg, der skal findes på Google, så kan man misse muligheden for at få højere åbningsrater og i sidste ende højere konvertering, fordi man kan komme til at køre i samme rille i sine emnelinjer.
Hvordan omdanner vi den her viden til noget praktisk?
Lad mig vise dig et eksempel. Jeg har nemlig arbejdet med Morten Münster med det i et af hans blogindlæg.
Først skal vi lige kigge på 2 overskrifter, og så får du konteksten bagefter.
Sådan brugte vi denne viden i et af Morten Münsters nyhedsbreve
Hurtig quiz:
Hvilken en af de her overskrifter tænker du umiddelbart, vil virke bedst som en emnelinje?
1) “Sådan formidler du tal, så folk lytter efter”
2) “Førstehjælp til din røvkedelige faglighed”
Vælger du nr. 2, stikker du mig et velsmurt løbehjul til næste pointe:
Nr. 1 var arbejdstitlen på et blogindlæg, som jeg hjalp Morten med at skrive. Nr. 2 blev den emnelinje, som vi brugte til at distribuere blogindlægget med i en e-mail.
Lige om lidt kommer jeg til, hvorfor 2’eren er en god emnelinje.
Du ser toppen af det færdige blogindlæg her:
Det, vi zoomer ind på, er titlen:
Sådan formidler du tal og hårde facts, så folk lytter, husker og handler på dem
Det er en fin titel til et blogindlæg, for det kunne der godt være mennesker, der googlede efter – så blogindlægget ville få noget trafik over tid.
Morten distribuerer sine blogindlæg til sin e-mailliste. Og da vi skulle skrive nyhedsbrevet til indlægget, blev vi enige om, at der sgu nok ikke er særligt mange, der har det her bevidste behov: ”Gid jeg kunne lære at formidle mine tal, så folk lytter efter.”
Mange har måske brug for det, når de vil have tal og statistikker til at fylde i en diskussion – men de er ikke nødvendigvis klar over, at de mangler denne skill.
Så i emnelinjen ville vi gerne fokusere mere på udbyttet.
Altså: Hvad blev man i stand til ved at lære det, der stod i blogindlægget?
Helt konkret skrev vi flere forskellige bud på emnelinjer frem og tilbage.
Ikke nødvendigvis for at teste på dem alle sammen – men for at give os selv nok muligheder for at komme frem til en emnelinje, der var så unik, ultraspecifik og brugbar som muligt.
Her er de emnelinje-varianter, vi kom frem til
- Sådan formidler du tal, så folk lytter efter
- En enkelt ide til at få fakta til at trumfe følelser
- Sådan formidler du fakta, så det trumfer følelserne [den kan noget]
- Sådan engagerer du dit publikum, selvom det er kedeligt [mhm, vi nærmer os]
- Førstehjælp til din røvkedelige faglighed [YAS!]
Vi endte med at bruge forslagene i emnelinje og snippet i e-mailen sådan her:
Så her er konklusionen om den emnelinje: Den er god, fordi den fanger opmærksomheden. Man stopper op. Mærker måske noget for første gang i indbakken i denne uge.
Pointen her er: Denne emnelinje ville have været en katastrofal overskrift i et blogindlæg rent seo-mæssigt – for ingen googler ”giv mig førstehjælp til kedelig faglighed”.
Men i e-mails har vi meget større råderum til at skrive nogle voldfede overskrifter, og det skal vi bruge til vores fordel.
Du kan fx forpligte dig på:
1) Skriv altid 5 forskellige emnelinje-forslag – fx efter denne 91 år gamle emnelinje-model.
2) Lav en intern konkurrence om den bedste.
3) Test emnelinjerne op mod hinanden i dit e-mailprogram.
På den måde øger du sandsynligheden for, at du får skrevet den bedst mulige emnelinje – og dermed når ud til så mange som muligt af dem, du gerne vil påvirke.
//Kathrine
PS: Teksten her er fra mit nyhedsbrev, som over 1580 andre fagpersoner abonnerer på – kom med til ordfesten her.
Ingen kommentarer