5 tricks til at formulere fordelene ved dit produkt, uden at det lyder forceret
I dag viser jeg dig, hvordan du kan formulere fordelene ved dit produkt (inklusive masser af eksempler, selvfølgelig).
For hvordan gør du dine produkter tillokkende for dine kunder – uden at det lyder forceret?
Når du kommer til bunden af blogindlægget, har du fået svaret. Vi skal bl.a. forbi et strygestål, de perfekte bukser og et par snørebånd med storhedsvanvid.
Allerførst skal du kende en vigtig distinktion:
Kend forskellen på egenskaber og fordele
Egenskaber er alt det, dit produkt kan. Det er fakta, statistik, udseende. Egenskaber kan de fleste ofte skrive en lang liste med – fordi det handler om os selv, vores egen viden, vores egen virksomhed og vores egne produkter.
Fordele (eller udbytte) er det, modtageren får ud af det.
- Hvad skal de bruge det til?
- Hvilket problem eller hvilken bekymring løser produktet for dem?
Når du taler om fordele, så handler det roughly om at oversætte egenskaberne ved produktet, sådan så læseren forstår, hvad det betyder for dem.
Derfor er det fordelene ved dit produkt, der sælger. Et produkt løser altid et – erkendt eller ikke-erkendt – behov. Ellers ville kunden ikke investere penge i det.
Er det svært at finde de specifikke fordele ved netop dit produkt, så prøv dig frem med en af disse 5 tricks og se, hvad der ræsonnerer hos netop din modtager. De 5 tricks kan nemlig bruges, uanset om du sælger tallerkner, timer, mursten eller noget fjerde.
1) Prøv produktet af
Har du stirret dig blind i folderne på dit produkt?
Så læg dit produkt væk.
Tag med en tur ud i virkeligheden i stedet for – der, hvor dit produkt bliver brugt.
- Hvad sker der, når man bruger dit produkt?
- Hvor bruger man dit produkt henne?
- Hvornår bruger man dit produkt?
Massér svarene på disse spørgsmål ind i dine tekster, når du skal formulere fordelene ved dit produkt.
Det gør de fx hos GastroTools, der sælger køkkenknive.
Et af deres produkter er et strygestål.
Her bruger de selve teksten til primært at beskrive produktets egenskaber.
Lige under teksten har de fået Thomas Rode til at forklare i en video, hvordan du bruger strygestålet – fordele.
Hvis du ikke lige har adgang til Thomas Rode, så leg kunde i egen biks, og prøv dit produkt af. Hvad lægger du mærke til? Hvilke trin er der i processen med at bruge produktet?
Alternativt så send dit produkt til et par testpersoner, og bed dem give dig feedback på brugeroplevelsen, fra de åbner kassen med dit produkt, til de har taget det i brug.
Hvad irriterede eller undrede dem undervejs – og hvilken tænderskæren er de nu blevet fri for, efter at have taget produktet i brug?
På den måde finder du frem til fordele, som er alt andet end forcerede – de bliver nemlig formuleret direkte af din målgruppe.
En udvidet variant af denne teknik finder vi i trick nr. 2:
2) Overlad ordet til kunderne
Hvis du allerede har glade kunder i din forretning, så lad for gudernes skyld være med at finde på, hvordan du kan formulere fordelene ved dit produkt.
Spørg kunderne!
Og brug PRÆCIST det, de siger, i dine tekster.
Denne teknik er særlig relevant for dig, der lever af at sælge din viden (ligesom mig).
Her er det naturligvis vigtigt at formulere fordelene ved at hyre dig.
MEN det er mindst lige så vigtigt at underbygge dine velformulerede tekster med direkte udtalelser fra kunder, der siger god for dig og dine ydelser.
Jeg gør selv meget ud af at vise testimonials og kundelogoer, lige så snart en læser lander på min forside. (Du behøver ikke kunne læse teksten herunder; det er bare for at vise, hvor meget mine smukke kunder fylder på siden).
Jeg gør det ikke for at prale.
Jeg gør det, fordi det gør mine kunder trygge.
Sælger du fysiske produkter til glade kunder, så brug på samme måde de begejstrede tilbagemeldinger i dine tekster. Den måde, dine kunder formulerer glæden ved dit produkt på, er nemlig sandsynligvis ikke helt sådan, som du selv ville skrive om det. Og det er en god ting.
3) Gør det helt kort
Det er en misforståelse, at produkttekster altid skal være lange og fyldestgørende.
Det kommer helt an på produktet, og hvad dine kunder efterspørger.
Når dine kunder lander på din produkttekst, så har de allerede klikket pænt mange gange for at nå så langt. Så det er ikke sikkert, at de har brug for en masse information her for at trykke på den afgørende bette-kurv-knap.
Et eksempel på nogle helt korte og virkelig cute produkttekster fnder vi hos illustrator Line Jensen, der sælger plakater, kopper, kort og den slags.
Her er eksempel på et billede med teksten ”Gu’ vil jeg røv!”
Hvorfor virker denne korte tekst?
Fordi Line Jensen har et stærkt brand på Instagram og med en fysisk butik. Så dem, der klikker sig ind på hendes webshop, behøver ikke få fordele at vide som fx, hvor det her billede kan hænge, eller hvad det vil betyde for dem at eje det.
Læseren er sandsynligvis allerede mentalt langt forbi købsknappen og skal egentlig bare til at vælge størrelse og baggrundsfarve, før hun beslutter sig for at købe. Og så kan en helt kort tekst være rigeligt.
4) Gør det personligt
Der er intet, der er så befriende som at opdage, at der faktisk sidder et rigtigt menneske bag bogstaverne på en webshop.
En person, der har gjort sig umage for at skabe eller udvælge produkterne.
Og som virkelig tror på, at det her kan gøre dit liv en centimeter eller to bedre, end det er nu.
Det er der altså ikke nogen grund til at skjule med copypaste-formuleringer a la ”Fås i 5 farver” og ”Køb 3 og opnå fri fragt”.
Det ved Christina Wedel, som sælger tøj i eget brand fra sin webshop. Se lige den her beskrivelse af et par bukser:
Christina gør det, at hun 1) prøver sit eget produkt af og 2) fortæller om sine helt personlige oplevelser med produktet. På den måde kan du formulere fordelene ved dit produkt med en klar tone of voice. Se her, hvordan Christina gør det:
- Egenskab: “Skrålommerne har et blødt stretch for” -> Fordel: “så de ALDRIG stritter”
- Egenskab: “Lille, fastgjort opsmøg på buksebenet” -> Fordel: “der giver flotte ankler.”
Christina Wedel konkurrerer med hundredvis af andre dametøjs-sites, der sandsynligvis er større og har flere annoncekroner, men man kan høre en rigtig stemme sige denne tekst: “Ligner uden tvivl en million. Du får en flot numse, slanke ben og flad mave. Det er derfor, de hedder den perfekte buks.”
Dét skiller hendes produkter ud fra de andres.
5) Lav lidt gak og gøjl
Hvad gør du, hvis du sælger verdens mest røvsyge produkt?
Du gør ligesom snøre-bånd.dk.
Gør dig selv den tjeneste at bruge 3 minutter på at læse deres produkttekster (når du er færdig med blogindlægget her, selvfølgelig).
”Jamen, jeg vil hellere tage bad i den billigste tequila-dunstende håndsprit end læse produkttekster om snørebånd,” tænker du.
Much to learn, you still have, siger jeg.
Her er et par udvalgte fnis i din formiddagskaffe:
”Billederne på vores hjemmeside er ikke redigeret, de her snørebånd glimter virkelig så meget og så klart, de konkurrerer med en krystalklar nattehimmel og kaster skam over krystallerne på overfladen af en skinnende sø. De her snørebånd er inspireret af alt det der får os til at sige: Åååååh og Aaaaah.”
Og den her:
”Med spiralsnørebånd behøver du aldrig binde dine sko igen, de forvandler dine sko, og får dig til at fortryde al den tid du førhen har brugt på at binde dine sneaks. Alt du skal gøre er at fjerne dine gamle snørebånd, grine hysterisk imens du smider dem i skraldespanden, og så trække vores spiralsnørebånd gennem snørebåndshullerne.”
Seriøst: HELE sitet er formuleret sådan her!
Jeg har absolut intet med siden at gøre (udover at havne der ved et tilfælde, fordi mine snørebånd gik i stykker). Og taget ud af kontekst kan det virke som ren ordgøgl.
Men jeg gætter på, at disse produkttekster kan tage en stor luns af æren for webshoppens prima placering i Google. Teksterne holder nemlig læserens opmærksomhed fanget, og det kan Google (og vi andre) godt lide.
OBS: Gak-og-gøjl-strategien virker bedst, hvis du sælger ufarlige produkter. Hvis en udbyder af fx autostole til børn skrev ligesom snøre-bånd.dk, ville jeg som kunde nok være lidt skeptisk (tjek den grumme vi-skal-sgu-lyde-lidt-unge-og-friske-drenge-fejlen herovre).
Det var de 5 tricks!
Tak, fordi du læste med så langt. Altså virkelig.
Nu kender du 5 tricks til at finde fordelene ved dit produkt, uden at det lyder forceret:
1) Prøv produktet af.
2) Overlad ordet til kunderne.
3) Gør det helt kort.
4) Gør det personligt.
5) Lav lidt gak og gøjl.
Lad mig endelig vide, når du bruger en af mine tricks. Det gør mig så glad.
//Kathrine
Pingback:Start dit næste nyhedsbrev med denne sætning | KLN Copywriting
11. december 2023at1:39 pm