Min mest populære pointe på Email Summit 2025
For nylig holdt jeg oplæg på Europas største e-mailmarketing-konference Email Summit. Her delte jeg bl.a. 3 fundamentale spørgsmål, du skal kunne svare på, inden du skriver et eneste ord i din e-mailkampagne (eller større kommunikationsopgave).
Lige præcis de 3 spørgsmål var deltagerne glade for. Så jeg tænkte, at de pointer kunne du sikkert også bruge 🙂
3 fundamentale spørgsmål til din e-mailkampagne
Når du har svaret på de 3 spørgsmål, kan du:
- vinkle dine e-mails skarpere
- stille nogle bedre, afklarende spørgsmål internt
- opnå langt større salg med din kampagne.
Undervejs finder vi bl.a. ud af, hvornår du egentlig er på E-mailmarketing Højniveau, hvorfor sexede knapper er overvurderede, og hvordan du luskefrit kan hæve dit salg med 30% ved at svare på spørgsmål nummer 3.
Måske er de 3 spørgsmål åbenlyse for dig. Men så kan du bruge dem til lige at få skuldrene ned og blive bekræftet i, at du fokuserer på det rigtige i dit arbejde. Dejligt, ik’.
Her kommer de:
1) Hvad er den ene ting, jeg vil sælge med min mail?
Kender du allerede svaret på det her spørgsmål og tænker ”tæft, det er lavpandet, Kathrine”?
Tillykke, så er du på E-mailmarketing Højniveau.
Du ville få tændersgnidsel over, hvor ofte mennesker i virksomheder med giga marketingbudgetter er ude af stand til at svare konkret på det her spørgsmål.
De er ikke dumme. De prøver bare at løse deres rigtige arbejde imellem væg-til-væg-Teams-møder. Og så er det svært at turde blive specifik, fordi det pludseligt kan virke enormt banalt.
Det er bare ofte det, der virker. For du skal kunne svare på:
Hvilken handling er det, jeg vil have min læser til at foretage sig, når de læser mine e-mails i kampagnen?
Når jeg spørger mine kunder om det, svarer de noget a la:
- ”De skal bare vide, hvad virksomheden har at tilbyde.”
- ”Vi skal have skabt noget engagement.”
- ”Vi vil gerne drive noget trafik over til hjemmesiden.”
Det er ikke et konkret mål.
Et konkret mål er, når du fuldfører den her sætning:
Jeg vil have min læser til at x.
’X’ kan fx være:
- Tilmelde sig kursus
- Købe specifikt produkt
- Kontakte konsulent.
Og ikke også liiiige:
- ”Lad os nævne noget af det andet, vi sælger, nu vi har dem.”
- ”Lad os da få dem over på vores Instagram og LinkedIn også.”
- ”Hey, den der superdyre brandvideo, vi har fået lavet, vi linker da også til den på YouTube, så de kan lære os lidt bedre at kende.”
Niks. Ét mål pr. mail, guys.
Hvis ikke I har truffet en beslutning internt om, hvad den ene ting er, modtageren skal gøre, sker der noget forudsigeligt: Modtageren kan heller ikke regne det ud, og så kælker konverteringen i hækken.
Og nej, det kan ikke fikses med sexede detaljer som flotte billeder eller orange call to action-knapper.
Har du ikke mandat til at finde svaret, så kræv det af din chef. Ellers skrider det (og bliver hulens dyrt i sløjt salg), når I først begynder at skrive de e-mails.
Det var det første fundamentale spørgsmål, du skal kunne svare på, inden du skriver et ord i din e-mailkampagne. Det andet spørgsmål er:
2) Hvor få mennesker skal godkende mine mails, inden jeg sender dem ud?
Har du prøvet at skrive en fantastisk mail, som en chef eller kollega skulle have lov til at rette i, inden den fik lov at blive sendt ud?
Det har jeg.
Jeg har skrevet mails til bl.a. et stort forsikringsselskab, som aldrig har set dagens lys i deres oprindelige og helt objektivt forrygende version, fordi ‘de lige skulle godkendes af juridisk afdeling’. Det er jo dødsstødet for al god copywriting.
Så: Gør dit bedste for at insistere på, at dine tekster ikke skal igennem 5 forskellige feedback-runder.
Der kan være grunde til, at chefer, jura eller brand-afdeling skal godkende jeres tekster, inden de bliver sendt ud. MEN: Indskrænk mængden af mennesker, der bliver inviteret til at have en holdning til dine mails.
Skal teksten godkendes internt, så spørg kollegaen eller chefen:
”Er der et sted i teksten, hvor du går i stå? Har du nogen indvendinger mod at gøre det, vi beder om i teksten?”
For så kan du få brugbar feedback fremfor bare en personlig holdning.
Som content writer Ida Lykke Eliasen spidsformulerede det efter mit konference-oplæg: ”Det er okay at bede om personlig feedback og ikke åbne ballet for alle mulige personlige synsninger om noget, som man faktisk har belæg for at gøre på en bestemt måde.” Nemlig.
Det tredje spørgsmål, du skal afklare, inden du skriver et eneste ord, er:
3) Hvad er årsagen til, at læseren skal handle nu?
Når du har fundet ud af, hvad den ene handling er, du gerne vil have din læser til at foretage sig [det var dit svar på spørgsmål 1], så find også ud af:
Hvad er årsagen til, at læseren skal handle NU – og ikke senere?
Er du svimmer, der er stort potentiale her. Giv læseren en grund.
Det kan fx være en rabat. Det er den klassiske webshop-løsning, som også kan give fin mening for alle os andre, der ikke sælger sneaks eller nussebleer.
Men det kan også være en bonus. ”Køb før x dato og få y dims med.”
Da Christina Klitsgaard og jeg skrev kampagne på vores første fælles onlinekursus, kørte vi netop med en tidsbegrænset intropris og en masse bonusser undervejs. Det virkede godt for salget (en af bonusserne hev ca. 30% af det samlede salg hjem). Og det gjorde også kampagnearbejdet oprigtigt sjovt.
Lige nu skriver jeg e-mails for en global virksomhed, hvor det ville være oplagt at give læseren en rabat for første køb, men det kan de af forskellige årsager ikke give.
Så tænk bonusser i stedet: Kan I lave en konkurrence om et fedt event, man kan vinde billet til, når man køber? Er der nogle ekstra produkter, I lægger oveni pakken til kunden i den begrænsede kampagneperiode?
Det kan være afgørende for kampagnens succes at give læseren en grund til at handle nu.
Og jeg kan afsløre: Der er mange, der glemmer det her. Det skal du endelig bruge til din fordel.
Så det var de 3 fundamentale spørgsmål:
1) Hvad er den ene ting, jeg vil sælge med mine mails?
2) Hvor få mennesker skal godkende mine mails, inden jeg sender dem ud?
3) Hvad er årsagen til, at læseren skal handle nu?
God fornøjelse med dine e-mailkampagner eller andre kommunikationsprojekter, du er i gang med. Jeg hepper på dig.
P.S.: Har du nogle mennesker i netværket, der nogensinde sælger noget med e-mails, må du gerne give dem de 3 fundamentale spørgsmål her i indlægget. Teksten stammer fra mit nyhedsbrev, som du kan komme med på her.
Ingen kommentarer