2 afgørende regler for call to action-knappen

2 afgørende regler for call to action-knappen

”Kan du ikke lære os i Somera at skrive gode call to action-knapper?” spurgte min kollega Kristian Scharling engang.

 

Mig: ”Call to action-knappen er overvurderet, Kristian. Læseren beslutter sig et helt andet sted i teksten, om de vil klikke videre.”

 

Kristian: ”Mjaaa, men det er bare fordi, vi øver os i, at teksten på knappen ikke bliver så kedelig. Altså hvordan skriver vi noget andet end ’Læs mere’ og ’Klik her’? Så jeg lavede fx en lidt sjov call to action-knaptekst for nylig.”

 

Mig: ” … Hvordan sjov?”

 

Kristian:

Mig: ”OKAY, jeg skal nok give jer et par tommelfingerregler. Men så skal du love aldrig at bruge en dino-emoji på en call to action-knap igen.”

 

Det lovede Kristian.

 

Og her er de to teknikker til at skrive teksten på din call to action-knap, som jeg gav Kristian og tekstforfatterkollegerne.

 

Du kan bruge teknikkerne, uanset om du skal skrive en knaptekst på en landingpage – eller lede læseren fra en e-mail og over på fx et blogindlæg.

 

1) Vær klar frem for kreativ

 

I mødet med din call to action-knap skal din læser træffe en beslutning, og du skal give hende klar besked om, hvorfor hun skal reagere.

 

Hvis hun er forvirret, så gør hun intet.

 

Din call to action er derfor ikke stedet, hvor du leger med bogstavrim, ordspil, slogan-lignende formuleringer eller dino-emojis, sagde læreren.

 

Et godt eksempel finder vi hos den danske konverteringsekspert Michael Aagaard. Han startede sin karriere ud med at gøre website-besøgende til kunder.

 

Fitness World (det hed de dengang) kom til ham med opgaven: ”Kan du skaffe os flere medlemmer?” Teksten på deres call to action på hjemmesiden var:

 

”Du træner smartere i Fitness World”

 

Det lyder lækkert. ”Træn smartere.” Men er det klart, hvad du får ud af at træne smartere? Ikke rigtigt, vel?

 

Derfor testede Aagaard teksten op mod denne version:

 

”Gruppetræning og fitness i dit lokale træningscenter”

 

Denne formulering får ingen stående applaus for kreativitet. Til gengæld tager den højde for det faktum, at placeringen af træningscentret var vigtigere for målgruppen end den vage ide om at ”træne smartere”.

 

Resultatet? Mulighed nummer to solgte 38 % flere medlemskaber end mulighed nummer et.

 

SÅ: ’Hop’ = no go 🙂

 

Selvfølgelig må du lege med sproget og eksperimentere med sproglige billeder – din call to action er bare et liiidt risky sted at gøre det. Brug brødteksten til det i stedet for.

 

2) Understreg udbyttet for læseren

Udbyttet er det, din læser for ud af det.

 

Du bruger udbyttet i din call to action-tekst med fx de her formuleringer:

 

  • Er du også klar til …
  • Kunne du også tænke dig at …
  • Vil du også gerne mestre …

 

I de tre prikker indsætter du så det, læseren gerne vil opnå.

 

Jeg foreslog Somera at bruge det på følgende måde, da de skulle få læseren til at klikke videre fra en mail og over til et blogindlæg med titlen: ”Den komplette guide til content marketing for b2b-virksomheder”

 

For hvad kunne udbyttet være af at mestre content marketing for b2b-virksomheder?

 

Det kunne fx være, at man får kunderne til at ringe af sig selv.

 

Så kunne call to action lyde sådan her:

 

Kunne I også godt tænke jer, at kunderne ringer af sig selv?

Få den komplette guide til content-marketing-strategien

 

Eller sådan her:

 

Guiden til at få kunderne til at ringe af sig selv venter på jer her

 

Det var de 2 regler for call to action-knappen:

  • Vær klar frem for kreativ.
  • Understreg udbyttet for læseren.

På den måde sikrer du dig, at du giver læseren den mest knastfrie hestesko til at suse videre fra din mail og hen til dit blogindlæg. Eller fra din landingpage og over på en købsside.

 

God fornøjelse med at formulere din næste call to action 🙂

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar