Verdens dovneste tagline

Verdens dovneste tagline

I dag vil jeg gerne vise dig verdens dovneste tagline.

 

Altså det der stykke tekst, der siger det hele, på toppen af en hjemmeside.

 

(Det kan også være, du kalder det et slogan. Eller et payoff. Men det skal ikke skille os ad.)

 

Pågældende tagline var min egen.

 

Den lød sådan her:

 

Bedre tekster? Det sker her

 

Ahrmen, hold nu min alkoholfrie øl for et tekstforfatterhåndværk, hva’?

 

Den tagline var så pinligt banal, at jeg var flov over at publicere den. Men jeg gad heller ikke gå i analyseparalyse over det, så publiceret blev den.

 

Og så skete der noget. Ikke hurtigt. Faktisk pænt langsomt.

 

Det gjorde, at der stod ’Bedre tekster’ på toppen af min hjemmeside i et par år. For skidtet virkede. Jeg fik de leads og kunder, jeg havde brug for.

 

Selvfølgelig ikke kun på grund af de to banale ord på toppen af min hjemmeside. Men kunderne kom blandt andet på grund af den. Ikke på trods af den.

 

Den dovne tagline virkede, fordi den var klar frem for kreativ. Folk, der var i markedet for at købe mine ydelser, kunne umiddelbart let aflæse, hvad ‘bedre tekster’ betød.

 

Og ved du, hvad det bedste var? Jeg havde ikke selv fundet på den.

 

Da en af mine gode kunder anbefalede mig på LinkedIn engang, skrev han nemlig sådan her:

 

”Vil du have bedre tekster? Hiv fat i Kathrine”

 

Så jeg tænkte: ”Aha. Det er den destillerede version af, hvad man får ud af et samarbejde med mig. ’Bedre tekster’. Bum.”

 

Og nogle gange behøver det ikke være mere kompliceret at finde frem til det altoverskyggende udbytte ved det, du tilbyder: Kig på, hvordan kunden beskriver det. På copywriternørdsk hedder det at finde VOC – the Voice of the Customer – men det behøver vi ikke tygge drøv på i dag.

 

Du skal bare kigge på:

 

  • Hvad siger kunden selv, at de har fået ud af at samarbejde med dig?
  • Hvilke ord bruger de, når de anbefaler dig til andre?
  • Hvilke ord bruger de, når de beskriver fordelene ved dit produkt?

 

Når du bruger kundens egne ord, har det flere fordele:

 

  • Du undgår, at din markedsføring lyder som – well, markedsføring.
  • Du undgår trælse klichéer.
  • Du får foræret nogle konkrete formuleringer, som du kan bruge direkte i fx din tagline eller i dine e-mails eller på dine landingpages.

 

Hvis kunderne ikke lige anbefaler dig af sig selv på LinkedIn, kan du finde frem til, hvordan de beskriver udbyttet af dit arbejde eller din dims steder som her:

 

  • Kig på jeres Trustpilot.
  • Kig på din Facebook-side eller i din Facebook-gruppe.
  • Tjek anmeldelser på Google.
  • Spørg i kundeservice (hvis du har adgang til sådan en).
  • Eller du kan jo ringe til dem og spørge …

 

Så: Brug kundens egne ord til at beskrive det, du sælger. Uanset hvor banalt, du selv synes, det lyder 🙂

 

Hav en herlig onsdag.

 

//Kathrine

 

PS: Teksten her blev første gang publiceret i mit nyhedsbrev, hvor jeg giver et nyt teksttip hver 14. dag. Vil du have mere af den slags, så hop med her.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar