KLN Copywriting

Kathrine Louise Nielsen - redigering - tekstforfatning - korrektur

Stephen Kings 13 råd, der kaster benzin på dit skrivebål

Stephen Kings 13 råd, der kaster benzin på dit skrivebål

Dine læsere er ligesom zombier.

De opfatter ingenting, de gør ingenting, de føler ingenting.

Det er et problem, for vækker du ingen følelser hos dine læsere, bliver de ikke tiltrukket af dig, din historie eller din forretning.

Din opgave er derfor at skabe ord, som fungerer som en hjertestarter på dine læsere.

Det er alt andet end easy-peasy. Men heldigvis har en af nutidens største forfattere løftet sin hjerneskal for at vise os, hvordan han griber fat om sine læseres hjerter og pumper det i gang.

Hans navn er Stephen King, og hvis du aldrig har hørt om ham, har du nok boet i en brombærbusk siden midt-70’erne.

13 skriveråd fra elite-bestsellerforfatteren

Stephen King har skrevet 54 romaner og solgt over 350 millioner bøger. Han står bag klassikere som Carrie (den telekinetiske pige), It (den virkelig klamme klovn) og Rita Hayworth and Shawshank Redemption, som blev til den der lille indie-film The Shawshank Redemption / En verden udenfor.

I 2001 holdt han en pause fra fiktionens land for at gøre alle os tastaturklampere en galaktisk tjeneste: Stephen King skrev On Writing eller Om at skrive, som er halvt memoir, halvt guidebog til skrivehåndværket.

Bogen er blevet en bestseller inden for skrivehåndbøger, og det er der en grund til: Den begynder ikke med tørre forklaringer om grammatik. Tværtimod hiver den dig igennem kapitlerne med medrivende historier og opmuntrende tricks, som vi alle sammen kan lære noget af. Uanset om du skriver rapporter, noveller, nyhedsbreve, e-mails eller noget femte.

Her får du 13 af de bedste tips fra bogen.

 

1) Hvis du ikke har tid til at læse …

Hvis du ikke har tid til at læse, har du heller ikke tiden (eller værktøjet) til at skrive. Så enkelt er det.

Stephen Kings altoverskyggende metode til at skrive bedre er: Læs en masse. Skriv en masse.

Amatørerne nøjes med at skrive. De professionelle stjæler med arme, ben og dirke fra nettet, telefonsamtaler, bøger og formuleringer, de overhører på kontoret eller i køen.

Hvorfor?

Fordi de bedste tekster ikke bliver samlet fra atomerne. Tværtimod bliver skrivearbejdet sjovere, og resultatet mere interessant for din læser, når du skaber et våbenkammer af andres formuleringer og vinkler, som du kan pryde dine egne tekster med.

Når du læser en masse, kan du bygge sådan et våbenkammer med en swipefile.

 

2) Skriv med døren lukket

Skriv med døren lukket, omarbejd med døren åben.

Alt for mange forsøger at skrive, mens mailen bimler, kollegerne bamler, og du kører curseren frem og tilbage for at finde de rigtige ord, inden du sætter første punktum.

Det gør dig ineffektiv, middelmådig og trist som en novembermandag.

King råder dig til at begynde med at lukke døren. Har du ikke en fysisk dør, så luk den mentale dør: Sluk mailprogrammet. Sig til dine kolleger, at du helst ikke vil forstyrres de næste 25 minutter. Det er kun dig og papiret nu.

Mens jeg skriver dette blogindlæg, har jeg slået mit internet fra, lukket for mailen og stukket min 8 timer lange Spotify-skriveliste i ørerne. Det viser min omverden og mig selv, at jeg mener det alvorligt.

Først når du har skrevet teksten færdig, åbner du den mentale dør til omverdenen. Du beder fx kollegaen om at læse igennem. Du bearbejder din tekst, så din modtager bliver magnetisk tiltrukket af like- og deleknapperne.

Det leder os til råd nummer 3:

3) Læseren bør altid være hovedsagen

Læseren bør altid være hovedsagen; uden sine læsere er man bare en stemme, der skræpper ud i den tomme luft.

Hvis nu bare læserne reagerede på det, jeg skrev.

Hvis nu mine kunder gad forstå, hvad jeg laver, og hvordan jeg kan hjælpe dem.

Hvis nu chefen svarede på spørgsmål i min mail, i stedet for at give mig akavet tavshed i indbakken.

Kender du nogle af disse frustrationer? Det gør jeg. Desværre skriver vi i sidste ende for den utålmodige lille satan, som er vores læser. Hun er den eneste, der betyder noget. For det er hende, der skal handle på vores ord.

Så når læseren ikke reagerer, forstår eller svarer, er det et tegn til dig om, at noget i din tekst ikke fungerer.

Læseren er din Luke, og du er Yoda, der guider og leder på vej.

4)Der findes intet Idédepot

Der findes intet Idédepot, ingen Historiecentral, ingen Ø med Begravede Bestsellers; gode historieideer synes at komme bogstavelig talt ud af den tomme luft, sejlende imod en lige ud af det evigt hengivne klare blå. Dit job er ikke at finde dem, men at genkende dem, når de dukker op.

Det er torsdag. Du skal IGEN samle stof til at sende jeres nyhedsbrev ud inden fredag kl. 12, for det har I aftalt i afdelingen. Der er tomt i indbakken, din hjerne siger ’DUUUUUUUUT’, og du googler desperat ’hvad skal jeg skrive i mit nyhedsbrev’.

Den gode nyhed er, at du kan undgå at havne der. Gør ligesom profferne, og bliv god til at fange ideerne, når de opstår.

Jeg bruger selv Evernote til at skrive noter, tage skærmbilleder og gemme links. På den måde kan jeg fange en idé, mens jeg går på arbejde eller er i gang med noget andet. Det har ført til et katalog af artikler, billeder og interviews, som jeg bruger til de blogindlæg, jeg sender ud en gang om ugen.

Find et system til at gemme ideer, når de dukker op, og som virker for dig.

 

5) Sommetider er man nødt til at fortsætte …

Sommetider er man nødt til at fortsætte, selvom man ikke har lyst til det, og sommetider laver man godt arbejde, når det føles, som om det eneste, man formår, er at skovle lort fra siddende stilling.

Nogle tekster skriver sig selv.

Andre tekster skal du grave ud under fingerneglene med en virkelig sløv neglefil.

Det behøver ikke sige noget om tekstens kvalitet.

Det vigtigste er at blive siddende.

Bliv ved.

Få første udkast ud af fingrene, og så kan du altid vurdere teksten bagefter. Måske er dit udkast bedre, end du selv tror.

 

6) Du må aldrig nærme dig den blanke side skødesløst

Man kan nærme sig det at skrive med nervøsitet, spænding, håb og endog fortvivlelse… Grib det an på en hvilken som helst måde bortset fra skødesløst. Lad mig sige det igen: Du må aldrig nærme dig den blanke side skødesløst.

Nøj, hvor er der mange af os, som gør netop det.

Vi åbner dokumentet eller WordPress og hamrer vores tanker ned. Skriver lidt her, rykker rundt der, trykker på knappen, og hupsvups, så var en ny artikel eller et blogindlæg ude i verden.

Kæmpe fejl.

Hvis du vil have verden til at tage dig alvorligt, så begynd med at tage dig selv og dit arbejde alvorligt.

Skriv, som om hele verden lytter til dine ord.

 

7) Brug det første ord, der falder dig ind

Husk at sprogets første regel er at bruge det første ord, der falder dig ind, hvis det er rammende og farverigt. Jeg prøver ikke at få dig til at tale tarveligt, bare ligefremt og direkte.

Det er en udbredt fejl at lede efter fancy synonymer på dine ord for at lyde klogere, sejere eller dygtigere.

Sandsynligvis gør du blot din læser forvirret. Og du vælger et svagere alternativ til det ord, der først dukkede op i dit hoved.

Hvis din første indskydelse fungerer, så brug den.

Skriv ’tv’ i stedet for ’fjernsynsapparat’.

Skriv ’om’ i stedet for ’desangående’.

Skriv ’forklare’ i stedet for ’eksplicitere’.

 

8) Det mest skræmmende øjeblik …

Det mest skræmmende øjeblik er altid, lige inden man begynder. Efter det kan alt kun blive bedre.

Hader du det blanke Word-dokument, hvor curseren står og blinker hånligt af dig?

Det allerværste er tiden inden, du har din første sætning, dit første afsnit og din første side.

Så skynd dig at komme i gang, og få den larmende hvidhed på papiret overstået. Skriveblokader er ingen undskyldning.

 

9) Fortæl sandheden

Nu kommer det store spørgsmål: Hvad vil du skrive om? Og det lige så store svar: Alt, hvad du overhovedet har lyst til. Hvad som helst … så længe du bare fortæller sandheden.

Du kan skrive interessante tekster om hvad som helst.

Det handler blot om at lave din research, stille de rigtige spørgsmål til dit emne og sætte det i en kontekst, som rager din modtager.

Tilfør emnet den særlige stemme, du taler med, for at skabe troværdighed og tillid.

Så kan vi slet ikke modstå dig.

 

10) Vejen til helvede er brolagt med adverbier

Jeg tror, vejen til helvede er brolagt med adverbier, og jeg vil råbe det fra hustagene.

Adverbier eller biord sløver din tekst og keder din læser.

Overvej eksemplerne her:

  • Marken er dækket af mælkebøtter.
  • Marken er totalt, fuldstændigt og overdådigt dækket af mælkebøtter.

Forskellen er totalt, fuldstændigt og overdådigt lille.

 

11) Korte afsnit og masser af hvid plads

Lette bøger indeholder masser af korte afsnit og masser af hvid plads. De er lette og luftige.

Har du lagt mærke til, hvordan de mest delte blogindlæg og klikkede e-mails ser ud?

De har masser af hvid plads om deres afsnit og sætninger.

Hvid plads giver dine ord vægt.

Og din tekst ser mere overskuelig ud for din læser.

 

12) Slet 10 % af din tekst

2. udkast = 1. udkast – 10 %

Dette er Kings simple formel til, hvordan du redigerer din tekst.

Tag første udkast, og slet 10 % af teksten.

Når vi skriver første udkast, har vi tendens til at fylde vores tekster med knudrede sætninger og overflødigt ordmudder. Rens ud, når du bearbejder din tekst.

Jeg brugte denne teknik, da jeg var redaktør på Help Marketing-bogen. Her slettede jeg det antal ord, der svarede til 10 % af første udkast. Det betød, at manuskriptet løftede sig, og budskaberne blev klarere.

Og til sidst …

13) Helt basalt er der kun tale om en tillært færdighed …

Helt basalt er der kun tale om en tillært færdighed, men er vi ikke enige om, at de mest grundlæggende færdigheder undertiden kan skabe ting langt ud over vore forventninger? Vi taler om værktøj og tømrerarbejde, om ord og stil … men hen ad vejen vil du gøre klogt i at huske, at vi også taler om magi.

Når du skriver, kan du skabe billeder og personer i hovedet på din læser, som ikke var der før. Og du kan inspirere din læser til at handle blot ved at smække ordene sammen på den rigtige måde.

Det er sgu da lidt tryl, ikke?

Vil du have inspiration til flere bøger, der sætter ild til dine ord? Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og få den populære e-bog ‘Ingen gider læse det, du skriver (og hvad du skal gøre ved det)’ oveni.



About Kathrine

Jeg skriver bøger og hjælper andre med at skrive tekster, der betager og overbeviser læseren. Jeg har bl.a. løst opgaver for Warner Brothers og Kommunikation og Sprog. Hver uge sender jeg nyhedsbrev ud med gratis tips til skrivearbejdet.

Skriv et svar