Din lavpraktiske metode til at skrive en smaddergod overskrift med de 4 U’er

Din lavpraktiske metode til smaddergode overskrifter

Din lavpraktiske metode til at skrive en smaddergod overskrift med de 4 U’er

Din lavpraktiske metode til smaddergode overskrifter

Undersøgelser viser, at 8 ud af 10 mennesker kun læser overskriften af en tekst på nettet.

Det vil sige, at kun 2 ud af 10 læsere kommer videre i din tekst. (AV)

Så jo mere effektiv overskrift, jo større sandsynlighed for, at din læser faktisk tager hovedspring i resten af din tekst.

Det forbandede er, at det er svært at skrive en overskrift, som rager læseren. Derfor bruger jeg en metode, som American Writer’s Association underviser deres studerende i. Jeg har lært metoden af copywriteren Demian Farnworth, som deler den i sin fremragende podcast Rough Draft.

Metoden hedder de 4 U’er.

 

Hvad i alverden er de 4 U’er?

De 4 U’er står for:

  • Useful
  • Unique
  • Ultraspecific
  • Urgent

 

Eller på dansk: Brugbar, Unik, Ultrakonkret, og som giver læseren en Presserende trang til at klikke og læse med det vuns.

(BUUP-modellen har bare ikke samme schwung som de 4 U’er. Så vi holder fast i U’erne.)

De 4 U’er er en lavpraktisk metode til at arbejde din overskrift igennem, så den skaber et uimodståeligt løfte for din læser og gør hende nysgerrig.

 

Sådan bruger du de 4 U’er til at skrive en smaddergod overskrift

Lad mig vise dig et eksempel på, hvordan du bruger de fire U’er i praksis. Vi laver en overskrift, der svarer på spørgsmålet:

Hvordan pudser jeg vinduer?

 

1) Useful: Gør din overskrift brugbar

Oversætter vi spørgsmålet ’Hvordan pudser jeg vinduer’ til en brugbar overskrift, kunne den se sådan her ud:

Sådan pudser du vinduer

Sådan-overskrifter er en genial skabelon til at svare konkret på læserens spørgsmål. Det er en form, der gør din overskrift brugbar for læseren, og dermed er første U opfyldt, nemlig useful.

✓Useful

Men overskriften ’Sådan pudser du vinduer’ er ikke specielt unik, ultraspecifik eller presserende. En hurtig Google-søgning viser, at rigtig mange allerede har brugt denne overskrift. Det har betydning for, hvor mange der overhovedet ville finde og klikke på din overskrift.

Lad os derfor prøve at give den et U mere: nemlig ved at gøre den unik.

 

2) Unique: Gør din overskrift unik

Nu prøver vi at gøre den brugbare overskrift unik:

Sådan pudser du vinduer med hvidvinseddike

Halløjsa, her er et svar på mit spørgsmål, jeg ikke havde set før!

De to ord ’med hvidvinseddike’ vinkler din overskrift, og du begynder at skille dig ud i mængden af vinduespudsnings-råd. Unik? Tjek.

✓Useful

✓Unique

Overskriften skiller sig ud, men der mangler stadig noget. Den er ikke særligt konkret.

 

Vil du have flere blogindlæg som dette? Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og få en e-bog oveni som gave.



 

3) Ultra-specific: Gør din tekst ultra-konkret

Her er et mantra, du gerne må tatovere dig bag øret: Hvis du kan blive mere konkret, så vær mere konkret. Især i overskrifter, fordi du kun har sekunder til at få din læser med. Tilsætter vi vores overskrift en spiseskefuld ultra-specific, kunne den lyde sådan her:

Sådan pudser du vinduer med hvidvinseddike på 43 måder

Med tal giver du læseren et konkret løfte om, hvad din tekst består af. Her ser læseren en tekst for sig på 43 afsnit. Overskriften begynder at blive svær at leve op til, men du forstår pointen – vi afsøger materialer her.

En vigtig huskeregel om liste-overskrifter er, at der ikke er nogen regel om tallet. Din liste SKAL ikke bestå af 3 eller 7 eller 10 trin. Hvis du har 20 trin, så lad der være 20. Hvis du har 8 råd, så lad din liste bestå af 8 råd frem for at slette 1 afgørende råd eller tilsætte 2 ligegyldige, der får resten til at stå svagere.

Nu kan vi sætte fedt flueben ud for 3 af de 4 U’er. Det gør vi lige.

✓Useful

✓Unique

✓Ultra-specific

Men vi bør stadig arbejde på at skabe noget urgency i overskriften, så læseren føler trang til at klikke og få indholdet med det samme.

 

4) Urgent: Få din læser til at reagere med det samme

Sådan kunne en overskrift se ud, der giver læseren trang til at læse med det samme:

Sådan pudser du vinduer med hvidvinseddike på 43 måder, før du dør af kolera

Denne overskrift ville selvfølgelig kun skabe urgency, hvis vi faktisk var i risiko for en koleraepidemi (hvilket lykkeligvis ikke er tilfældet). Tilsvarende kan du benytte dig af en nyhed eller en aktuel event for at skabe urgency. I vinduespudser-eksemplet kunne det være ”inden vintersolen afslører, hvor beskidte dine ruder er”. Eller noget i den retning.

Vi har nu en overskrift, hvor vi kan sætte hak ved alle fire U’er:

✓Useful

✓Unique

✓Ultra-specific

✓Urgent

 

Men er overskriften ikke liiige lovlig lang?

Overskriften består nu af 14 ord, og det er faktisk en fin længde i fx en e-mail. Den er måske lidt lang i toppen af fx et blogindlæg, en intranetnyhed eller servicemeddelselse, så derfor kunne den næste øvelse bestå i at korte den en håndfuld ord ned.

Som eksemplet viser, er det i praksis en svær øvelse at skabe overskrifter, der opfylder alle 4 U’er, som indholdet kan leve op til, og som er – ja, lad mig nu bare indrømme det – meningsfulde.

Men prøv at indarbejde 2 eller 3 U’er. Jeg lover dig, at det vil gøre en afgørende forskel for, hvor mange som har lyst til at slubre din tekst i sig.

 

Tjekliste til den smaddergode overskrift:

  • Useful: Kan min overskrift blive mere brugbar for læseren? (fx med ‘Sådan’)
  • Unique: Kan jeg gøre min overskrift mere unik? (fx med en overraskende vinkel)
  • Ultra-specific: Kan min overskrift blive mere konkret? (fx med et tal)
  • Urgency: Kan jeg vinkle min overskrift, så læseren må klikke med det samme? (fx med et tidsbegrænset tilbud eller en aktuel begivenhed)

 

[Opdateret februar 2020]

Skriv en kommentar