Kender du de 3 råd, der tiltrækker de bedste kandidater i jeres jobopslag?

3 råd til bedre jobopslag

Kender du de 3 råd, der tiltrækker de bedste kandidater i jeres jobopslag?

3 råd til bedre jobopslag

Skriver du nogensinde jobopslag?

Og har du oplevet, at:

  • ingen gider dele dit opslag på sociale medier
  • der kommer for få ansøgninger
  • der kommer for mange (irrelevante) ansøgninger
  • I bliver nødt til at slå stillingen op igen.

På trods af at jobbet er det fedeste i verden og på universets bedste arbejdsplads?

Så kan du med fordel bruge 3 konkrete copywriting-råd til at tiltrække de bedste ansøgere. Rådene er:

  1. Skriv en engagerende overskrift.
  2. Motivér læseren fra første afsnit.
  3. Drop klichéerne.

I dette blogindlæg viser jeg dig, hvilke fejl jobopslag-skribenter ofte begår, og du får konkrete eksempler på, hvordan du bruger rådene til at optimere dine jobopslag.

Lad os begynde med nummer 1.

 

#1: Skriv en engagerende overskrift

Overskrifter har ét formål: Få modtageren til at læse første sætning.

Et jobopslag er grundlæggende en tekst på nettet, der skal få modtageren til at handle ved at ansøge om stillingen. Overskriften er derfor afgørende for at få modtageren til at klikke ind og læse opslaget.

Det er bare det problem, at langt de fleste jobopslag har en overskrift, der er kedeligere end koldskål uden kammerjunkere.

 

Fejlen, jobopslag-skribenter begår i overskriften

Mange giver nemlig opslaget jobbets titel. Hurtigt eksempel:

En søgning på ’it-udvikler’ giver på en større, dansk jobportal ca. 500 resultater.

Kigger vi på første sides søgeresultatet, er ca. 8 ud af 10 overskrifter lig med jobtitlen – som fx:

  • ERP Business Process Coordinator
  • JAVA-udvikler
  • VOD Coordinator
  • Microsoft Dynamics CRM-udvikler

Problemet?

Det er hamrende ukonkret.

I risikerer, at den rette modtager scroller lige forbi jeres opslag, fordi hun ikke identificerer sig med titlen – og der er intet andet i overskriften, der arbejder for at pirre hendes nysgerrighed.

Jeg tør vædde min yndlingskaffekop på, at der er forskel på at være it-udvikler på et universitet eller i en privat organisation, hvor stillingerne blev slået op. Finder jeg ud af det ved at læse ovenstående overskrifter? Næ. Videre.

Jeg ved, at nogle jobportaler og LinkedIn har begrænsninger på, hvad der kan stå i overskriften på et opslag. Men bruger I disse platforme til at linke til opslaget på jeres egen hjemmeside, så er der ingen undskyldning for ikke at skrive en mere engagerende overskrift.

Og hvordan gør du så det? Det kommer vi til nu.

 

Sådan skriver du en engagerende overskrift

En overskrift virker, når den er konkret og motiverer modtageren til at læse videre.

Spørg derfor dig selv:

  • Hvad tiltrækker den ideelle kandidat ved dette job?

Med andre ord: Hvad er det særlige ved stillingen?

Indarbejd svaret i din overskrift.

Det gjorde fx Dansk Design Center i et opslag med titlen:

Digitalt bomstærk kommunikationschef 

Det særlige ved stillingen? Det digitale fokus.

Hvis vi vender tilbage til eksemplet med it-udviklerne, kunne en mere konkret overskrift have lydt sådan her:

Udvikler til at gennemføre branchens mest ambitiøse it-strategi

Her specificerer afsenderen, hvilket konkret projekt kandidaten skal være med til at gøre til virkelighed. (I skal selvfølgelig kun skrive om ‘branchens mest ambitiøse strategi’, hvis det rent faktisk passer.)

Svar på: Hvad er det særlige ved den her stilling?, og engager modtageren ved at være konkret i overskriften.

 

#2 Motivér læseren fra allerførste afsnit

Undersøgelser viser, at når din modtager klikker på din overskrift, har du kun 4 sekunder til at fastholde hendes opmærksomhed i indledningen.

Desværre bruger alt for mange virksomheder disse 4 sekunder til skræmme potentielle ansøgere væk ved udelukkende at snakke om: os, os, os.

 

Fejlen, jobopslag-skribenter begår i indledningen

Langt de fleste virksomheder begynder deres jobopslag med information om:

  • hvad de laver
  • hvor de bor
  • hvor mange medarbejdere de har
  • hvorfor de er vigtige for samfundet.

Og det er alt sammen fin og relevant information i et jobopslag. Bare ikke i indledningen. Her skal du på 1-2 sætninger forklare, hvorfor din kommende kollega skal søge lige præcis dette job.

 

Sådan skaber du en motiverende indledning

Sæt dig i den ideelle kandidats sted, og tænk over:

  • Hvorfor er det her job noget for mig?
  • Hvad bliver jeg en del af?

Tivoli besvarer det første spørgsmål enkelt og konkret i indledningen til et jobopslag på en elektriker:

Med 50.000 pærer fordelt over hele Haven er der altid mindst én, som trænger til at blive skiftet eller få ny fatning – vil du hjælpe med det?

Bolius besvarer spørgsmålet om, hvad ansøgeren bliver en del af (nemlig ’et af de mest besøgte sites i Danmark’), i denne indledning til jobopslaget på en digital medarbejder.

Bolius ønsker at øge livskvaliteten for boligejere i Danmark, og dette sker bl.a. gennem Bolius’ platforme, hvor websitet f.eks har 12.000.000 besøg om året, som placerer Bolius i top 30 af de mest besøgte sites i Danmark.

Ja, denne indledning handler om Bolius selv – men informationen er specifikt målrettet en ansøger med interesse for det digitale.

Vær relevant for modtageren fra allerførste linje – skriv ’du’ og ’dig’, og vent med baggrundsinformationen til længere nede i opslaget.

 

#3 Drop klichéer

Klichéer er metaforer, der er blevet så slidte, at de ikke længere skaber billeder bag din modtagers pandelapper. Klichéer i jobopslag gør det sværere at forstå, hvad jobbet egentlig drejer sig om.

 

Fejlen: Jobopslag-skribenter skriver for mange klichéer

Hvis jeg fik 10 cents, for hver gang jeg så et opslag på en medarbejder, der

  • brænder for noget
  • har en kreativ pen
  • er en nysgerrig/udadvendvendt/selvstændig teamplayer

Så kunne jeg udskifte min 33-kvadratmeter store lejlighed i Toronto med et byhus i downtown core (Hint: Det er pænt dyrt).

Hvad er problemet med disse klichéer?

Alle jobs kommer til at lyde komplet ens. I skiller jer ikke ud for den perfekte kandidat, når I lyder som alle de andre, efterspørger det samme som alle de andre, skriver på samme måde som alle de andre.

Så hvordan kommer du klichéerne til livs, mens du har flere bolde i luften og samtidig behersker en bred berøringsflade?

 

Sådan omskriver du klichéerne

Når jeg har hjulpet andre med at forbedre deres jobopslag, har jeg rådet dem til: Lad være med at slå jer selv i hovedet, indtil en kreativ metafor eller et originalt billede popper ud af det.

Spørg i stedet dig selv:

  • Hvad mener jeg egentlig med klichéen?

Skriv svaret i en sætning, der indeholder et aktivt udsagnsord.

Udsagnsord beskriver nemlig, hvad vi gør. Når du fokuserer på udsagnsordet i sætningen, skriver du automatisk mere specifik og konkret.

Et eksempel fra et jobopslag, jeg skrev for en styrelse:

Før: ”Du er udadvendt”

Efter: ”Du sparrer ofte med dine kolleger og bygger ikke hule i hjørnet under dit skrivebord.”

Her spurgte jeg mig selv: Hvad mener de egentlig med, at kandidaten skal være udadvendt? Og derefter skrev jeg et par eksempler på, hvordan du opfører dig, når du er en udadvendt person.

En fed sidegevinst ved denne teknik er, at I fremstår mere menneskelige på papiret og måske fremprovokerer et smil i mundvigen hos jobopslag-læseren. Og det, synes de fleste, er ret sympatisk.

Spørg dig selv, hvad du egentlig mener med klichéen, og omformuler til en sætning, der indeholder et aktivt udsagnsord.

 

 

Nu kender du de 3 råd, der tiltrækker de bedste kandidater

Brug denne tjekliste, næste gang du skriver et jobopslag:

  • Skriv en engagerende overskrift ved at bruge svaret på spørgsmålet: Hvad er det særlige ved den her stilling?
  • Motivér læseren fra første afsnit ved at skrive til ‘du’ og om ‘dig’ – ikke om os, os, os.
  • Kom af med klichéerne ved at overveje, hvad du egentlig vil sige med klichéen – og omformuler til en sætning med et aktivt udsagnsord.

Jeg håber, du har lyst til at bruge rådene. I kan virkelig hæve jer op over mange af de jobopslag, der ligger derude. Og ja, det vil tage lidt længere tid, end I måske plejer på at skrive et jobopslag. Tid, som de fleste jobopslag-skribenter ikke har, fordi opslaget skulle være slået op i går, og den nye medarbejder helst skal starte i morgen.

Men hvad er den tid værd, hvis det resulterer i en hurtigere ansøgningsproces, den perfekte nye kollega og positiv branding af jeres virksomhed?

[Opdateret februar 2020]

10 Comments
  • Henrik Hillestrøm

    30. august 2017at2:59 pm Svar

    #firstcomment! 🙂

    Fedt indlæg, Kathrine. Jeg er naturligvis helt på linje med dig i alt, hvad dit indlæg postulerer, så vil jeg koncentrere mig om at heppe på din struktur i indlægget. Jeg er ret vild med de små Fejlen-underoverskrifter. Godt arbejde.

    • Kathrine

      31. august 2017at1:35 am Svar

      Jubiiiiii, hvor jeg vipper med tæerne over at se dig herinde, HH! (Og i øvrigt at finde ud af, at jeg har installeret min kommentarfunktion korrekt). Tak skal du have for struktur-hepning 🙂

  • Anne Marie Andersen

    30. august 2017at8:22 pm Svar

    Det er virkelig stof til eftertanke – og fremtidig handling. Tak for inspiration og velbeskrevne gode råd, Kathrine

    • Kathrine

      31. august 2017at1:36 am Svar

      Tusind tak skal du have, Anne Marie – jeg er glad for, at det kan bruges 🙂

  • Marlene de Voss

    1. september 2017at11:28 pm Svar

    Du rammer spot on på indholdet og skriver, så man får lyst til at læse videre 🙂

    • Kathrine

      5. september 2017at6:36 pm Svar

      Hej Malene! Sikken en dejlig kommentar 🙂 Tusind tak, fordi du læser med! //Kathrine

  • Pingback:Hvordan finder nye kunder frem til dig?

    21. november 2017at4:55 pm Svar
  • Simon Schmedes

    9. januar 2023at12:21 pm Svar

    Tak for en god artikel med råd, som kan implementeres direkte. Super velskrevet

    • Kathrine

      10. januar 2023at1:40 pm Svar

      Dejligt, at det kan bruges, Simon! Hav en dejlig tirsdag 🙂 //Kathrine

Skriv en kommentar