KLN Copywriting

Kathrine Louise Nielsen - redigering - tekstforfatning - korrektur

Hvordan finder nye kunder frem til dig?

Hvordan finder nye kunder frem til dig?

Måske har du:

  • en webshop
  • et website
  • en blog.

Du bruger timer, dage og uger på at skrive noget godt og modtagerorienteret indhold til dine brugere.

Men hånden helt ind på hjertet: Finder nye kunder frem til dig?

Er dit indhold skrevet sådan, at folk finder dig automatisk, mens du ligger og sover?

Hvis du svarer ‘njøah’, så har jeg en god nyhed til dig: Du kan fikse dit indhold, sådan at nye kunder kontakter dig af sig selv. Jeg har nemlig interviewet en af de mennesker i Danmark, som ved allermest om det, der hedder SEO.

 

SEO-tekster hjælper dine kommende kunder med at finde dig

SEO står for Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering.

Jaer, hænderne op over hovedet og sablede champagneflasker, jeg ved det godt.

Men hold lige fast engang:

SEO går basically ud på, at du tilpasser dit online indhold – fx hjemmesidetekster, blogindlæg, artikler, produktbeskrivelser – til søgemaskinerne (Google er den vigtigste i Danmark). Så har du det, der hedder en SEO-tekst (eller på engelsk: SEO copywriting).

Hvorfor er det vigtigt?

Fordi du gerne vil have, at når Søren googler ’hvilke løbesko skal jeg have’ hjemme i sofaen, så dukker netop din skobiks op på Googles side 1. Det øger sandsynligheden betragteligt for, at Søren bliver din nye kunde.

Webshop-ejer og SEO-guru Morten Vadskær forklarer det sådan her (forestil dig selv den jyske dialekt):

“SEO handler om at tænke langsigtet trafik, langsigtede kunderelationer og at blive systematisk omkring, hvordan nye kunder kommer i kontakt med dig.

Får du lavet en god SEO-tekst, som ligger højt i Google, så kan du komme i kontakt med nye kunder lige præcis på det tidspunkt, hvor de er allermest åbne over for dit produkt eller din ydelse – de sidder nemlig selv og leder efter det.

Det er måske farligt at sige, at alle kan bruge SEO – men alle kan.” – Morten Vadskær

Man kunne skrive trilogier om SEO, og det vil jeg ikke gøre her. I stedet finder du ud af, hvordan du kan komme i gang.

Ekspertens 3 konkrete SEO-tips

SEO-teksten er fuldblodsfætter til god copywriting, og i dette blogindlæg får du 3 konkrete tips til at søgemaskineoptimere dine tekster:

  1. Vær klar frem for kreativ i dine overskrifter.
  2. Stop med at tale om dig selv.
  3. Gør noget ud af dine title tags og meta descriptions.

Title-whatsitsname?

Bare rolig, vi tager de tre trin et ad gangen med masser af eksempler (bl.a. om Beyonce og sexlyst) undervejs:

 

SEO-tip nr. 1: Vær klar frem for kreativ i dine overskrifter

Hvis du skriver snørklede, kreative overskrifter, kan Google ikke regne ud, hvad dit indhold handler om. Hvis du skriver korte overskrifter, som kun består af ét ord (fx ‘Kontakt’), kan Google heller ikke finde ud af, hvad det handler om.

Fokusér derfor på at skrive klare overskrifter, så læseren (og Google) hurtigt kan regne ud, hvad det drejer sig om.

 

EKSEMPEL

Forestil dig, at du sælger flæskestege.

Som en service til din læser vil du gerne skrive et blogindlæg om, hvordan de får sprød svær på flæskestegen. Det spørger dine kunder ofte om, og du ved, at mange søger på: ’Hvordan får jeg sprød svær på flæskestegen?’ Der er oplagt trafik at hente her.

Du vil gerne gøre det lidt sjovt, så du laver en overskrift, der hedder:

”Sådan får du en svær, der er lige så sprød som Beyonce.”

Problemet?

Ingen googler ’flæskesteg sprød som beyonce’. Overskriften virker måske fint på sociale medier eller som emnelinje i en e-mail. Men hvis dit mål er at få trafik via søgemaskinerne, så failer denne overskrift fuldstændig, siger Morten Vadskær.

Hold dig i stedet for til en mere simpel version såsom ”Sådan får du sprød svær på flæskestegen”.

 

Sådan bruger du tippet

Morten Vadskær anbefaler: Lav evergreens på dit site til at bygge trafik fra Google over lang tid. Hvis du vælger at bruge strategien med en vild overskrift til at skabe opmærksomhed og shares, så genbesøg evt. din artikel tre måneder senere, og rediger overskriften, så folk nemmere kan finde frem til dit indhold.

Tjek også Din lavpraktiske metode til at skrive en smaddergod overskrift med de 4 U’er

 

SEO-tip nr. 2: Stop med at tale om dig selv

Hvis du lige er sprunget ud som personlig træner i Herning, hvad skal folk så finde dig på?

’Personlig træner Herning’?

Nej – for det er der sandsynligvis ikke særligt mange mennesker, der leder efter.

Undersøg i stedet for, hvad folk søger efter, når det, de egentlig mangler, er en personlig træner. Det kan fx være ’få større muskler’ eller ’få en pænere krop’.

Derefter kan du fx skrive et blogindlæg, hvor du løser nogle af disse problemer for folk.

 

EKSEMPEL

Da jeg begyndte denne blog, ville jeg fx gerne skrive om ‘det gode stillingsopslag’. Men HR-konsulenter, som skriver stillingsopslag, leder ikke efter ’gode stillingsopslag’. De leder efter de bedste kandidater til den virksomhed, de arbejder i. Derfor vinklede jeg overskriften, så den hed: Kender du de 3 råd, der tiltrækker de bedste kandidater i jeres jobopslag?

Blogindlægget er blevet delt over 250 gange og skabte en masse trafik til min blog, som på det tidspunkt kun var 1 måned gammel. Om det også virker langsigtet, må jeg holde øje med Google for at finde ud af.

 

Sådan bruger du tippet

Vil du findes på Google, handler det simpelthen om at løse folks problemer i stedet for at tale om dig selv og dine egne ydelser, siger Vadskær. Brug fx Keywordshitter til at finde ud af, hvilke kombinationer af ord folk søger på.

Vil du rigtig forkæle din læser, kan du med fordel begynde at tænke i benefits frem for features.

 

SEO-tip nr. 3: Gør noget ud af dine title tags og meta descriptions

Sorry, det er tarveligt at kaste SEO-ord efter dig så langt nede i indlægget. Men vi kombinerer det med en relevant case om sexlyst:

Når du søger på Google, dukker der en title tag og meta description op. Det svarer til din overskrift og indledning. Her er et eksempel på, hvordan et af mine egne blogindlæg ser ud i Google:

Øverst: Title tag. Nederst: Meta description.

Pointen er, at du kan tilpasse denne overskrift og teaser til Google-søgeren, som aldrig har haft kontakt med dig før. Du kan selv vælge, hvad der skal stå i title tag og meta description – og det skal du udnytte til din fordel.

 

EKSEMPEL

Morten Vadskær fortalte mig om et fremragende eksempel på, hvordan du på blot 10 minutters arbejde med at redigere title tags og meta descriptions kan skaffe flere kunder i din forretning:

Vadskærs case stammer fra sexolog og parterapuet Mai Wissman. Hun ville gerne findes på søgningen ’sexlyst’, så det skrev hun et blogindlæg om. I eksemplet herunder ser du før-efter-eksempel på blogindlæggets title tags og meta descriptions:

Mai Wissman Morten Vadskær

I det nederste eksempel skrev Vadskær ‘manglende sexlyst’ og ‘lær at få den igen’ i title tag, og så var det blot at måle på, hvordan det ville virke.

Resultatet?

Blogindlægget fik langt flere klik (det, der hedder CTR eller Click Through Rate). Når 100 mennesker googler ’sexlyst’, klikker 18 ind på blogindlægget (hvor det før var 4 ud af 100). Når du øger CTR, hiver Google dig op i søgeresultaterne, og derfor opnåede Mai Wissman også en bedre placering i Google med sit blogindlæg.

Læringen?

Udnyt din title tag og meta description til at skrive noget, som folk har lyst til at klikke på. Det giver dig flere klik, bedre placering i Google, og du øger overordnet chancerne for, at helt nye kunder finder frem til dig og dit site.

 

Sådan bruger du tippet

Morten Vadskær anbefaler: Udfyld altid title tag og meta description manuelt. Mål på, hvor godt de fungerer. Sørg for at vække folks appetit, så de klikker på teksten.

Få hjælp af plugin’et Yoast SEO, som du kan installere gratis i WordPress. Det fortæller dig med et smart trafiklys-system, hvad du skal gøre for at trimme SEO i din tekst.

 

Jeg håber, du er blevet inspireret til at tiltrække nye kunder ved at tænke SEO ind i dine tekster. Der er virkelig nemme klik at hente ved at optimere teksterne på din webshop, dit website eller din blog. Det kræver blot, at du genbesøger indhold, du allerede har skrevet, og tilpasser det til nye læsere ud fra de 3 tips, du har lært her i blogindlægget.

About Kathrine

Jeg skriver bøger og hjælper andre med at skrive tekster, der betager og overbeviser læseren. Jeg har bl.a. løst opgaver for Warner Brothers og Kommunikation og Sprog. Hver uge sender jeg nyhedsbrev ud med gratis tips til skrivearbejdet.

3 Replies

  1. Tak, super god indføring i SEO. Pg fed blog iøvrigt. Masser af konkret viden og redskaber.

    1. Kathrine

      Tak, Store Hoved. Det er en ære, at du læser med herinde 🙂

Skriv et svar