9 fæle fejl i jobopslaget, I (måske) begår – og hvordan I undgår dem

9 fæle fejl i jobopslaget I måske begår

9 fæle fejl i jobopslaget, I (måske) begår – og hvordan I undgår dem

9 fæle fejl i jobopslaget I måske begår

Det kan være svært og tidskrævende at finde frem til jeres nye, vidunderlige kollega.

Men virksomheder og organisationer gør det edderspenderme heller ikke nemt for sig selv, hvis man tager et kig på det foretrukne rekrutterings-redskab: jobopslaget.

Her er 9 fæle fejl i jeres jobopslag, som får kandidaterne til at spæne væk:

 

1) I lyder kedelige

“Vi er en arbejdsplads med så og så mange ansatte. Vores virksomhed består af det og det team. Vi laver datten og dytten.”

Dette er templaten for virksomhedsbeskrivelser i stort set alle jobopslag. Problemet? Det er generisk, det er kedeligt, og det siger INTET om, hvor fed en arbejdsplads I har.

Fortæl mig i stedet: Hvorfor er I sat i verden? Hvad gør I for jeres kunder eller brugere? Hvordan er det at arbejde hos jer?

De spørgsmål stiller jeg som minimum, når jeg hjælper andre virksomheder med at sætte ord på sig selv. Find ud af, hvordan du selv skriver den perfekte Om os-tekst.

 

2) I genbruger gamle jobopslag

Jeg forestiller mig, at denne snak er grundlaget for, at så mange vælger genbrugsløsningen:

 

Chef: “Zissel, vi skal finde en ny medarbejder i stedet for Søren. Hvad er det nu, Søren laver?”

HR-Zissel: “Søren løser mange forskellige værdifulde opgaver.”

Chef: “Finder du ikke det opslag, som han blev ansat på for 5 år siden, Zissel? Så skriver vi lidt ind om vores spændende 2020-plan, og så er den ged glatbarberet.”

 

Får I virkelig de bedste kandidater til at søge stillingen med den strategi? Eller skulle I måske spørge Søren, hvad han egentlig har siddet og lavet de sidste 5 år?

Det behøver ikke være nogen lang snak. Og I vil kunne bruge den nuværende medarbejders input til at skrive et skarpere opslag, holde nogle mere fokuserede jobsamtaler og sætte den nye medarbejder bedre ind i opgaverne fra dag 1.

 

3) I slasker jobopslaget til i klichéer

Lad mig gætte på, at I søger efter en kandidat, som:

  • kan have mange bolde i luften samtidig
  • er lidt af en blæksprutte
  • har en skarp pen.

Og at I kan tilbyde vedkommende:

  • en stor kontaktflade
  • kolleger, der brænder for deres job.

Hvorfor lyder stillingsopslag så ens, når vores jobs er så forskellige?

Overdreven brug af klichéer i jobopslag har flere konsekvenser:

  • I lyder ligesom naboen inde på Jobindex, selvom jeres virksomhed, kultur og arbejdsopgaver er helt anderledes.
  • I sætter standarden for, hvordan kandidaten formulerer sig i sin jobansøgning.
  • I fremstår som nogen, der selv har alt andet end en skarp pen.

Få en hurtig guide til at lave en Game of Thrones på klichéerne i blogindlægget her.

 

4) Vi forstår ikke, hvad jobbet handler om

I vil gerne have så mange som muligt til at søge. Derfor beskriver I stillingens indhold med nogle tilpas fluffy bulletpoints såsom:

  • udvikling og kvalitetssikring
  • projektledelse og facilitering
  • udarbejdelse af skriftlig materiale
  • samarbejde på tværs af afdelinger.

Men prøliåhør her: Hvordan har kandidaten en chance for at skrive noget vedkommende og motiveret ud fra disse punkter?

  • Hvad skal jeg udvikle og kvalitetssikre?
  • Hvilke projekter skal jeg lede?
  • Hvordan skal jeg bruge mine skriftlige evner?
  • Hvem er de kolleger, jeg skal arbejde sammen med?

Næste gang: Drop de overordnede beskrivelser, udvælg den ideelle kandidats 3-4 vigtigste skills, og uddyb dem med eksempler og forklaringer.

Hvis ikke I kan det, har I nok dette problem:

 

5) I ved egentlig ikke, hvem I leder efter

Chefen gør med vilje stillingsbeskrivelsen svag og vag, “for så ser vi bare, hvad for nogle ansøgninger der kommer ind, Zissel.”

Denne strategi virker måske, hvis I er Lego eller Carlsberg og kan håndplukke kandidaterne fra en kæmpe målgruppe, som ikke allerede har en anden stilling og blot venter på at kunne søge job hos jer.

For alle andre er strategien dyr og tidskrævende i form af gennemtrawling af (irrelevante) ansøgninger, lange jobsamtaler og eventuelle genopslag.

Hvis ikke I ved, hvem opslaget er henvendt til, hvordan skulle den ideelle kandidat så vide det, når vedkommende læser jeres opslag?

 

6) I er bange for at lyde for personlige

Det er jo et jobopslag, det her, og I er en seriøs virksomhed, der løser vigtige samfundsopgaver.

Men hvad er det værste, der kan ske ved at skrive personligt i jobopslaget? At kandidaten kan mærke, at han eller hun kommer til at arbejde sammen med rigtige, levende mennesker?

Når du skriver personligt, betyder det ikke, at I skal lire jeres jobopslag til i gak og gøgl.

Det betyder bare, at I anerkender, der sidder en person med hjerte, hjerne og uglet hår på den anden side af papiret, som I gerne vil nå frem til. Den person vil gerne blive kaldt ‘du’ og mærke, at I er nogle flinke folk.

Det er ikke useriøst at skrive personligt. Det er sympatisk. Og de fleste af os vil gerne arbejde sammen med mennesker, som fremstår sympatiske.

Måske er du nået helt herned i blogindlægget og tænker: “Fedt nok, jeg begår ingen af disse fejl!” Men har du styr på, hvad der sker, når I sender jobopslaget ud i verden?

 

7) Den potentielle kandidat finder slet ikke jobopslaget

Hverken chefen, HR-Zissel eller nogen af kandidatens kommende medarbejdere deler jobopslaget med sit netværk.

Måske har I så travlt med at finde den nye medarbejder, at I slår stillingen op torsdag og tager opslaget ned igen tirsdag. Så må ansøgerne da bare have oprettet en jobagent og være lidt kvikke på tasterne.

Men hvad nu, hvis jeres ideelle kandidat ikke søger aktivt efter job og derfor ikke bemærker, hvad der foregår på Jobindex eller på LinkedIn’s jobside?

Hvordan skal han eller hun nogensinde finde ud af, at I er det perfekte match?

Del opslaget med jeres netværk på LinkedIn, Twitter, Facebook, eller hvor I nu befinder jer. Så øger I sandsynligheden for, at kandidaten finder jer i sofaen, på vej hjem i toget eller i de ti minutters scrollen på skærmen inden frokost.

Bare I ikke deler på den her måde:

 

8) I deler opslaget med teksten ‘Del gerne!!!’ på sociale medier

Medmindre du sælger en billig treværelses på Nørrebro, virker denne strategi ikke.

“Hvorfor skal jeg dele?” spørger alle dine venner, før de scroller videre.

Vil du gerne have dine social media-peeps til at dele noget for dig, så giv dem en god grund.

Skriv fx “Er du min nye, vidunderlige kollega – eller kender du den rette? Del meget gerne dette jobopslag, så vores perfekte match kan finde frem til os.”

Uden udråbstegn, please.

 

9) Opslaget er ikke tilpasset mobilen

Et jobopslag er underlagt samme regler som alle andre tekster på nettet: De skal fungere på både computerskærm og mobiltelefon. Når du lægger opslaget op som pdf eller billede, er det umuligt at læse for alle dine modtagere, som finder opslaget på mobilen (det er garantrisset flere, end du tror).

De skal åbne, zoome ind på skærmen og scrolle fra side til side til side. Efterhånden som opslaget danser rundt mellem fingrene, stiger pulsen, og det lille kryds oppe i hjørnet bliver mere og mere tiltrækkende.

Del opslaget i et format, som passer til både web og mobil.

 

Nu ved du, hvilke fæle fejl du skal undgå, næste gang I slår en stilling op. Har du brug for hjælp til at få formuleret det helt rigtige opslag, så I får endnu flere (og mere kvalificerede) ansøgere, så tøv ikke med at skrive til mig på kathrine@klncopywriting.dk.

Og ellers vil jeg gerne høre: Hvilke fejl mangler jeg på listen? 🙂

6 Comments
  • Carsten Ørris Jeppesen

    1. december 2017at9:04 am Svar

    Skarpe punkter. Fedt skrevet. Og jeg er enig. Én enkelt, ting jeg også oplever (som måske blot er at koge suppe på dit punkt 6): Mange virksomheder overser brandingværdien i deres stillingsopslag. De kan sagtens have tjek på, hvilken tone of voice de bør bruge på hjemmesiden eller de sociale medier – men genren jobopslag håndteres tit som en ren funktionsopgave. Og det er ærgerligt – og fører til kedsomhed i kilometervis (som du jo netop gør opmærksom på). Så tak. 🙂

    • Kathrine

      6. december 2017at12:43 am Svar

      Hej Carsten!
      Tusind tak for din kommentar. Og jeg er helt enig med dig. Jobopslaget er fuldstændig overset som redskab til branding. Selvom opslaget potentielt kan komme ud til en masse mennesker og skaffe trafik til ens site. Jeg er i øvrigt ret pjattet med din formulering ‘kedsomhed i kilometervis’ 🙂
      //Kathrine

  • Helle Studsgaard Sejr

    9. december 2017at5:50 am Svar

    Hvor skønt at se et oplæg, der henvender sig til virksomheden mht jobopslag. I mange år har det været ansøgeren, de har skullet skrive en unik, personlig, hvad-kan-jeg-tilbyde ansøgning til en jobannonce, der har været temmelig tæt på at være en Jobannonce, hvor man ikke har kunnet skrive en en unik, personlig, hvad-kan-jeg-tilbyde ansøgning. For du ved ikke hvad stillingen præcis går ud på, da den er skrevet i overordnede termer og ikke er præcis nok med hensyn til, hvad virksomheden søger af deres nye medarbejder.
    Bare min mening

    • Kathrine

      31. januar 2018at1:49 am Svar

      Jeg er fuldstændig enig med dig, Helle 🙂 En jobansøgning bliver kun så god som det, virksomheden lægger op til. //Kathrine

  • Pernille Fischer

    11. december 2017at1:12 pm Svar

    Vælg med omhu, hvem der står som kontaktperson.
    Vær enige om, at I synes det giver værdi, når en ansøger ringer.
    Husk at kontaktpersonen er ambassadør for hele virksomheden. Alternativt et filter, der holder ansøgere fra døren.

    • Kathrine

      31. januar 2018at1:50 am Svar

      Gode pointer, Pernille – tak for dem 🙂

Skriv en kommentar